"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wang tunai RM3.5 juta dalam rumah ketua sindiket kartel tender

TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN

Antara kenderaan mewah termasuk dua helikopter peribadi yang disita SPRM dalam serbuan tersebut.

A A

PUTRAJAYA - Sejumlah RM3.5 juta wang tunai ditemui di rumah ketua sindiket kartel tender kerajaan dalam serbuan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di rumahnya pada Isnin.

Selain itu, kenderaan mewah bernilai RM15.7 juta serta nilai hartanah termasuk banglo, rumah kedai, pejabat bernilai RM29 juta turut disita.

Menurut sumber, sebanyak 644 akaun individu dan syarikat yang dianggarkan bernilai RM100 juta dibekukan dalam siasatan kes berkenaan.

"Kartel projek yang diketuai oleh seorang ahli perniagaan berusia 47 tahun itu telah membolot projek kerajaan menerusi tender sebut harga bernilai RM3.8 bilion," katanya.

Antara aset yang disita SPRM.

Difahamkan, sindiket itu telah beroperasi sejak tujuh tahun lalu dan kemewahan yang ditunjukkan oleh ketua sindiket yang bergelar Datuk amat luar biasa.

"Selain memiliki nilai hartanah dan wang tunai yang luar biasa jumlahnya, beliau juga memiliki beberapa kereta mewah, sebuah kapal mewah dan dua buah helikopter," katanya.

Modus operandi kumpulan kartel projek ini ialah membuka lebih 150 buah syarikat dengan setiap individu yang digunakan nama sebagai pengarah syarikat dibayar gaji antara RM5,000 hingga RM8,000 sebulan.

"Syarikat ini milik beliau dan dipercayai 114 orang telah digunakan nama untuk membuka lebih 150 buah syarikat," katanya.

Antara aset yang disita SPRM.

Kesemua syarikat berkenaan dipercayai akan digunakan secara bergilir-gilir untuk memasuki tender dan sebut harga di kementerian dan agensi kerajaan.

"Maklumat tender dan sebut harga termasuk spesifikasi projek serta harga siling projek akan disalurkan oleh individu dalam kementerian atau agensi," katanya.

Hasil siasatan SPRM mendapati hampir kesemua syarikat yang digunakan menggunakan maklumat palsu dari segi kelayakan akademi, sijil profesional atau penyata kewangan untuk meyakinkan lembaga tender berhubung keupayaan syarikat untuk melaksanakan projek.

-sinarharian

Tiada ulasan: