"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas panggil China ‘taiko’, ruang udara pula diceroboh, maruah negara dipijak O

MUKHLIS SHARIF

Sudah lebih lapan jam masih tidak ada apa-apa respon daripada Menteri Pertahanan, Menteri Pengangkutan ataupun Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM). Tapi bab LRT yang bukan skop kerja dia bising, bab kerja dia tak ketahuan hala).

Mungkin Menteri nak rehat cuti Hari Wesak hari ini agaknya? Mana saya tahu, sayakan cuma ikan.

Saya dah semak silang dengan kawan saya kapten penerbangan yang pesawat tersebut memang ada terbang di ruang udara kita pada 19 Mei sebelum offkan transponder. Kenapa tiba-tiba rasa deja-vu macam pesawat MH370 pula yang hilang dari radar.

Semua menteri dalam Kabinet senyap sepi termasuklah ‘Duta Wali’; urusan negara di biarkan berjalan secara auto pilot. Benar sekali sabda Nabi, apabila urusan diserah pada bukan ahlinya, tunggu sahajalah kiamat – Sahih al-Bukhari.

Di mana maruah negara? Dalam Facebook berdegar-degar penyokong kerajaan maki hamun Israel, tapi apabila Isreal lalu di ruang udara kita, depa semua pakat krik-krik.

Kalau macam itu baik mai jemput saja penyamun masuk rumah kalau sudah tiada maruah. Semua 4X- Flight, nombor itu dari Israel, jadi memang pasti itu pesawat dari sana.

“Jika kamu tidak mempunyai rasa malu, maka lakukanlah apa sahaja yang kamu mahu” – [Riwayat al-Bukhari].

Tidak pernah lagi sepanjang kemerdekaan, maruah negara dipijak-pijak macam ini, hari itu panggil China taikor, hari ini jemput pesawat Israel pula.

Apa lagi yang tinggal pada kedaulatan negara kalau semua orang boleh suka-suka ceroboh negara kita?

Ingatlah tuan-tuan, segala bala dari kegagalan kawal Covid-19 sampailah sempadan diceroboh ini adalah peringatan dari Allah untuk kita.

Ajar anak cucu kita nanti yang hangan berkhianat, jangan ambil hak orang lain, tunaikan perjanjian kerana setiap yang berjanji akan ditanya.

Walaupun yang suruh mungkir janji itu seorang Mutfi dengan jaminan peribadinya.

Wallahualam.


Tiada ulasan: