"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja perempuan lahir tanpa alat sulit


ANNABELLE Astley menghidap Sindrom Mayer Rokitansky Kuster Hauser (MRKH). - AGENSI

Sheila Rani A/P Chandrasekaran

LONDON: Seorang remaja perempuan berusia 19 tahun yang dilahirkan tanpa alat sulit berasa terhina selepas teman lelakinya membocorkan rahsia mengenai kekurangannya kepada pelajar lain di universiti.

Lapor Mirror, Annabelle Astley menyedari dia menghidap Sindrom Mayer Rokitansky Kuster Hauser (MRKH) ketika berusia 16 tahun selepas melakukan pemeriksaan di sebuah hospital kerana tidak datang haid.

Sindrom MRKH merupakan keadaan seorang wanita dilahirkan tanpa rahim dan alat sulit serta tidak boleh hamil.

Astley berkata, dia terpaksa menjalani rawatan yang menyakitkan untuk membentuk semula saluran alat sulitnya.    

Menurut pelajar teater muzikal itu, dia tidak menyangka rahsia yang diluahkan kepada teman lelakinya akhirnya tersebar dan menjadi buah mulut kira-kira 350 pelajar yang tinggal di asrama universiti tempat mereka belajar.

“Saya tidak tahu rahsia itu menjadi bahan bualan sehingga suatu hari seorang pelajar menceritakan kepada saya,” katanya,

Jelas Astley, dia kemudiannya memutuskan hubungan dengan teman lelakinya dan berkongsi kisahnya dalam TikTok bagi meningkatkan kesedaran ramai mengenai penyakit MRKH.  

Kata Astley, kisahnya menjadi tular dan menerima pelbagai reaksi, selain gembira dengan banyak sokongan positif.

Tiada ulasan: