"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dah kena sekolahkan, Iman Masjid Putra pohon maaf

Reaksi keterlaluan, Iman Masjid Putra pohon maaf secara terbuka

MALAYSIA DATELINE

Iman Besar Masjid Putra, Ustaz Ikmal Zaidi Hashim membuat permohonan maaf secara terbuka ekoran kekecohan yang berlaku di masjid itu Jumaat lepas.

Beliau juga memohon maaf atas tindak balas beliau ke atas video yang tular selepas kejadian itu.

“Saya memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam yang mengetahui kes ini secara jauh dan dekat di atas reaksi saya yang dilihat agak keterlaluan berhubung dengan video yang tular di media massa, media sosial yang tular pada hari Jumaat lalu.

“Dengan rendah hati saya pohon maaf segala keterlanjuran tersebut dan berazam dan berjanji untuk membaiki SOP di Masjid Putra, Putrajaya,” kata beliau menerusi video di laman facebook Masjid Putra malam tadi.

Pada hari Jumaat yang lepas, tular satu video di pintu masuk perkarangan Masjid Putra, Putrajaya apabila sekumpulan orang berkumpul di kawasan tersebut kerana tidak dapat masuk ke dalam masjid untuk solat Jumaat berjemaah kerana kuota telah penuh.

Seorang VIP yang masuk ke masjid walaupun datang lewat dikecam oleh jamaah yang datang awal.

Tidak lama daripada itu, datang sebuah kereta mewah menurunkan seorang VIP dan dua orang yang dipercayai sebagai pengawal keselamatan dapat memasuki ke dalam masjid.

Imam Besar Masjid Putra, Ikmal Zaidi Hashim dalam satu hantaran video live di Facebooknya menerangkan, memang terdapat kuota sebanyak 10% iaitu 30 orang untuk VIP.

Menurut penjelasannya, kuota 10% itu diberikan adalah kerana masjid terbabit adalah masjid kerajaan, malah dibina bersebelahan dengan bangunan Jabatan Perdana Menteri.

“Tuan-tuan kena faham, Masjid Putra adalah masjid kerajaan, duduk di sebelah Jabatan Perdana Menteri. Jadi kita kena bagi kuota sedikit, tak banyak, 10 peratus sahaja. Untuk siapa? Untuk VIP. Jangan marah saya, itu ketetapan.

“Kita nak bagi peluang kepada VIP – pengarah dan ke atas. Mereka ini sibuk, kadang-kadang lambat keluar daripada mesyuarat pada hari Jumaat. Jadi kita bagi peluang kepada mereka untuk penuhkan kuota 30 orang, (manakala) 270 kuota untuk jemaah biasa,” katanya.

Ekoran penjelasan itu, orang ramai semakin marah kenapa ada pihak yang mendapat layanan VIP di sebuah masjid sedangkan semua orang sepatutnya sama taraf sahaja dalam sebuah masjid.

Hari ini beliau memohon maaf atas perkara tersebut.

Tiada ulasan: