"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Shahir: Kuasa, kesenangan buat ahli politik ‘lupa daratan’

FMT Reporters

PETALING JAYA: Ahli politik boleh menjadi ‘lupa daratan’ apabila mempunyai kuasa serta diberi kesenangan dan keistimewaan, tegas Veteran Umno Shahrir Samad.

Beliau berkata, kedudukan mereka yang mempunyai kuasa telah mewujudkan satu pemisah antara pemimpin dengan rakyat.

“Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), pengundi memilih ‘kuasa’ dari ‘khidmat’ dan kesan daripada pilihan itu ditanggung oleh rakyat keseluruhan dan negara.

“Kesannya lebih awal dari kesan wabak Covid-19. Kini, soal yang sama bakal dihadapi oleh pemilih pada PRU15,” katanya di Facebooknya. 

Shahrir juga berkata, pengundi pada PRU14 tidak mahu kepada khidmat wakil rakyat.

Katanya, pengundi hanya mahukan Pakatan Harapan (PH) berkuasa dan sedia menolak rekod khidmat Barisan Nasional (BN), bagaimana baik sekali pun.

“Dalam soal di antara ‘khidmat’ dan ‘kuasa’ pula, kedua-dua Ahli Parlimen Teluk Intan (Nga Kor Ming) dan Alor Gajah (Mohd Redzuan Md Yusof) buat kali pertama bertanding dan menang kedua-dua kawasan parlimen itu pada PRU14. Mereka dipilih pengundi tanpa perlu membuktikan rekod perkhidmatan mereka kepada pengundi kawasan tersebut.

“Sebaliknya, saya ditolak oleh pengundi Johor Bahru walaupun saya berani berkata rekod perkhidmatan saya selaku tidak tercalar oleh penyalahgunaan kuasa mahu pun terdorong oleh kepentingan diri,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menjadi tetamu jemputan bersama Nga dan Redzuan dalam satu program bual bicara di Bernama TV, malam tadi.

Tiada ulasan: