"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Usah lagi merungut, sudah nasib bukan individu sangat penting

ZOLKHARNAIN ABIDIN

Kepada semua rakyat yang bukan individu sangat penting (ISP), jika anda tidak dapat solat Jumaat, tidak payahlah merungut, sebab:

1. Terimalah hakikat, anda bukan ISP. Anda bukan ISP! Faham?

2. Semua tempat ada ISP. Cuba tengok Kaabah, hanya ISP boleh masuk. Anda yang bukan ISP boleh masuk?

3. Dalam syurga pun ada ISP. Ada golongan al-sabiqun (pendahulu). Dan ada golongan ashab al-yamin (golongan kanan). Anda golongan kanan saja, bukan ISP. Tahu tak?

4. Anda kena ingat, bukan saja di negara ini, di Mekah pun begitu. Nak cium Hajar Aswad ada laluan khas untuk ISP. Anda boleh ikut laluan itu?

5. Di Masjid Nabawi, ada lorong khas untuk ISP semasa ziarah maqam Nabi. Anda yang bukan ISP boleh masuk lorong itu?

Mahu hujah lain lagi?

Cukuplah, terimalah hakikat anda bukan menteri, bukan setiausaha kementerian, bukan ketua pengarah agensi, dan paling mustahak anda bukan pengapit atau pengiring mereka.

Mereka semua itu ISP dan layak masuk untuk solat Jumaat walaupun datang lewat. Anda siapa nak komplen-komplen? Siapa?

Kalau nak dapat keistimewaan, jadilah ISP. Dan ingat, kalau nak jadi ISP anda kena semak dulu jasa anda kepada negara dan masjid. Apa jasa anda?

Berapa cukai yang anda bayar untuk negara? Berapa derma anda untuk tabung masjid? Berapa banyak wang anda di bank? Apa gelaran yang anda ada? Anda pergi masjid naik apa?

Sedarlah diri wahai golongan bukan ISP. Terimalah hakikat anda bukan ISP. Dan terimalah hakikat, anda tidak layak dan tidak akan berpeluang jadi ISP sampai bila-bila pun.

Anda faham atau tidak tulisan saya ini?

Zola Perak,

Insan Bukan ISP

Tiada ulasan: