"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Suntik kemarahan dalam kempen mampu dorong pengundi untuk menyokong

AZIZI AHMAD

Politik di mana-mana pun tidak pernah menjadi tempat yang sangat “bersih” ketika berhadapan retorik kemarahan dan maki-hamun.

Walau bagaimanapun, mungkin ramai akan bersetuju bahawa politik telah menjadi berpecah belah dan lebih provokatif daripada kebanyakan perkara lain dalam sejarah. Jadi, adakah ini hanya kes masyarakat bergerak dalam dua arah atau strategi politik yang berbeza?

Satu kajian baru mendapati bahawa menyuntik kemarahan ke dalam kempen sebenarnya mendorong para penyokong untuk bertindak dan membuat pemilihan.

KETAHUI LANJUT

Penyelidik Dawkins dari University of Colorado-Boulder mengatakan, dalam jangka pendek, retorik marah dan kemarahan politik merebak dengan mudah dan membawa kelebihan menjelang hari pilihan raya.

Penyelidik kajian ini menambah bahawa setiap hari orang ramai mula mencerminkan kemarahan yang mereka lihat pada calon pilihan mereka ketika membaca mengenai perihal wakil calon dalam laporan berita.

“Penularan emosi” ini sebenarnya dapat memicu orang ramai yang biasanya menyuarakan perbincangan politik biasa dan mendorong mereka untuk memilih.

“Ahli politik ingin dipilih kembali, dan kemarahan adalah alat yang kuat yang dapat mereka gunakan untuk mewujudkannya,” kata Stapleton, lulusan PhD dalam sains politik.

Pasukan penyelidik meninjau hampir 1.400 orang, yang mewakili keseluruhan spektrum politik, semasa kajian mereka

Para penyelidik menunjukkan kepada setiap peserta koleksi cerita baru yang mengecewakan mengenai “perbahasan politik baru-baru ini” di mana calon-calon untuk jawatan itu berdebat dengan hangat dan hebatnya mengenai imigrasi.

Hasil kajian menunjukkan, ketika berbicara mengenai politik, calon yang menunjukkan emosi marah akan membuatkan mereka (pembaca atau pengundi) juga marah.

“Kemarahan adalah emosi jangka pendek yang sangat kuat yang mendorong orang untuk bertindak,” tambah Stapleton.

“Tetapi terdapat implikasi negatif yang jauh lebih besar dalam jangka panjang. Selalu ada kemungkinan kemarahan dapat berubah menjadi keberangan dan keganasan

Kemarahan dalam politik bukanlah perkara baru

Penulis kajian menyatakan bahawa retorik marah bukanlah fenomena yang baru muncul sejak kebelakangan ini.

Sebenarnya, ahli politik sering menghina dan mengaibkan sesama sendiri. John Adams, pernah memanggil Alexander Hamilton sebagai “budak keparat penjaja arak Skotlandia.”

Malangnya, walaupun setelah 250 tahun, keadaan mungkin menjadi lagi tidak begitu sopan sekarang. Pusat Penyelidikan Pew melaporkan sebelum pilihan raya presiden 2020 “sekitar sembilan dari 10 penyokong Trump dan Biden mengatakan akan ada” keburukan abadi “kepada negara jika calon lain menang.”

“Sebilangan besar penyelidik sains politik setakat ini memfokuskan pada apa yang kita lakukan ketika kita merasa marah, dan bukannya bagaimana emosi kita mempengaruhi orang lain,” jelas Stapleton.

Kemarahan sebenarnya mendorong golongan sederhana. 

Untuk melihat kata-kata kesat siapa yang paling mempengaruhi, Stapleton dan Dawkins memberikan kepada sukarelawan mereka satu siri artikel berita mengenai perbahasan dasar imigrasi antara calon Kongres di Minnesota. Apa yang tidak diketahui kumpulan ini adalah kisah fiksyen untuk jawatan.

“Calon” menggunakan bahasa yang berusaha mendorong para pembaca menjadi marah, walaupun pasukan itu mencatat beberapa contohnya yang lembut dalam politik 2021.

Dalam kes lain, artikel menggunakan bahasa yang lebih neutral. Kajian mendapati bahawa kemarahan cenderung terjadi lebih banyak ketika seseorang yang disokongnya merasa marah. Di pihak lain, penyokong menala keluhan calon lawan.

Kebiasaanya kita menjadi lebih marah setelah melihat rakan-rakan kita menjadi marah,” kata Stapleton. “Tetapi apabila pihak lain marah, ia tidak akan mempengaruhi kita sama sekali.”

Satu hasil yang mengejutkan para penyelidik adalah bahawa golongan sederhana “lebih merasa terluka” daripada mereka yang sebenarnya terlibat dalam isu.

Penulis kajian mengatakan bahawa orang ramai harus memperhatikan bagaimana ahli politik berusaha melobi sokongan mereka.

Walaupun kemarahan nampaknya alat yang efektif, kajian lain mendapati orang yang optimis lebih cenderung aktif secara politik daripada pesimis.

“Kemarahan adalah salah satu cara untuk membuat orang untuk memilih dan terlibat dalam politik, tetapi itu bukan satu-satunya cara,” kata Stapleton. “Tidak semestinya semua mesti menjadi azab dan suram.”

Tiada ulasan: