"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Saya tidak tahu PH boleh sabar atau tidak untuk teruskan persefahaman ini’

SURI LAILA

Kejatuhan kerajaan Negeri Melaka sehingga menyaksikan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), mengundang rasa tidak senang pada Pakatan Harapan (PH) yang telah membuat perjanjian persefahaman dan kestabilan politik dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di peringkat Persekutuan.

Presiden AMANAH, Mohamad Sabu menyifatkan Ismail sebagai tidak bertanggungjawab dalam menangani kemelut yang berlaku di Melaka.

“(MoU ditandatangani) kerana kita tidak mahu kekecohan politik boleh menjejaskan kehidupan rakyat. Dalam masa tiga tahun selepas PRU, kita tukar tiga Perdana Menteri. (Kerana itu PH tandatangan), kita nak tenangkan suasana.

“Dalam keadaan tenang ini tiba-tiba berlaku peristiwa di Melaka. Rakan-rakan dari PN dan BN tak percaya pada Ketua Menteri, dan tiba-tiba mereka buat ‘disaster’. Buat satu perkara tak menyenangkan bagi kami yang buat persefahaman ini,” katanya dalam satu siaran di Facebooknya semalam.

Beliau juga menganggap, Ketua Menteri Melaka bertindak tidak adil kerana tidak melalui proses yang betul seperti ketika Adly Zahari kehilangan sokongan majoriti.

Ketika Adly hilang kepercayaan sebagai Ketua Menteri, Yang Dipertua Negeri telah menolak permohonan Adly untuk membubarkan DUN kerana tiada sokongan, sekaligus menyaksikan kerajaan negeri diambil alih oleh Umno.

“Kenapa tak ikut cara yang kamu buat? Bila hilang majoriti, serahlah kepada PH dan mereka yang nak sokong PH. Tapi ‘double standard’ berlaku sebegitu rupa,” katanya.

Pada masa sama Mohamad berkata, beliau akan berbincang bersama PH mengenai hala tuju perjanjian mereka dengan kerajaan Persekutuan.

Beliau juga menyatakan rasa teramat kesal dengan suasana politik yang berlaku di Melaka terutama dengan sikap Ismail yang tidak menunjukkan rasa tanggungjawab.

“Saya tidak tahu kalau pimpinan PH boleh sabar atau tidak dalam nak membuat persefahaman begini. Kita lihat sikap Perdana Menteri tak bertanggungjawab tentang apa yang berlaku di Melaka.

“Saya akan ambil keputusan bersama dengan PH, apa keputusan kita akan akur tapi secara peribadi saya amat kesal dengan kejadian yang berlaku di Melaka. PM hilang kawalan dan tidak bertanggungjawab.

“PM tak bertanggungjawab apa yang berlaku di Melaka. Kamu memulakan satu perkara buruk dalam sejarah pentadbiran,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: