"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Politik Melaka: PN rampas mandat, tapi masih gagal urus rakyat

SITI NUR ZAWANI MISCON

Naib Presiden AMANAH, Datuk Seri Mahfuz Omar melabel Umno sebagai ‘fail’ atau gagal ekoran konflik dalaman parti itu yang menyebabkan kerajaan negeri Melaka tumbang sehingga Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan.

Beliau berkata, pada ketika Umno dan Perikatan Nasional (PN) merampas mandat rakyat daripada Pakatan Harapan (PH), rakyat menjangkakan satu perubahan bakal terlaksana dari kerajaan dikenali Melayu Islam itu.

Namun sebaliknya, parti-parti itu mempamerkan kegagalan dalam mengurus negeri yang kecil, kata Mahfuz.

“(Situasi di Melaka) bukan bermula dari PH. Ini bermula dari masalah dalaman Umno.

“Masalah dalaman yang masing-masing menghunuskan keris. Ini menunjukkan bahawa Umno ‘fail’. Umno tak berupaya nak menguruskan negara dan juga negeri.

“Rakyat mesti buat penilaian bagaimana kegagalan Umno menguruskan masalah dalaman mereka,” katanya dalam Borak Dahsyat yang disiarkan di Facebooknya malam tadi.

Pada masa sama beliau berkata, rakyat tidak boleh menganggap bahawa suara mereka melalui peti undi tidak akan didengar lagi.

Tetapi katanya, rakyat perlu terus melangkah, menolak kumpulan-kumpulan yang sentiasa berbalah dan tidak boleh menguruskan rakyat dengan baik.

Tiada ulasan: