"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pandora Papers: PH digesa keluar dari MoU kecuali Ismail penuhi 3 tuntutan

MALAYSIA DATELINE

Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim menggesa Pakatan Harapan bertindak keluar dari Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Kerajaan jika Kerajaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak memenuhi tuntutan 3 tuntutan.

Iaitu, membenarkan Parlimen membahaskan Usul Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkenaan pendedahan oleh Pandora Papers tentang berbilion ringgit Malaysia disimpan secara rahsia di British Virgin Islands dan lain-lain Pusat kewangan luar pesisir oleh 1500 Rakyat Malaysia termasuk tokoh-tokoh politik Dan korporat serta anak-anak Dan isteri mereka, yang dianggarkan RM1.8 trillion dari tahun 2004 hingga 2014.

Tuntutan kedua ialah membentuk segera Suruhanjaya Penyiasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat isu Pandora Papers.

Dan yang ketiga, mengambil tindakan segera dengan menggunakan kuasa perundangan Malaysia yang ada supaya Wang dan modal milik Rakyat Malaysia yang tersimpan dalam akaun-akaun rahsia tersebut yang menyalahi undang-undang Malaysia dirampas dan dikembalikan kepada Kerajaan Malaysia.

Tiada ulasan: