"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jimat 750 Juta tapi ketirisan 28 Bilion

Taf4
Kerajaan Barisan Nasional mendakwa dapat menjimatkan perbelanjaan sebanyak RM750 juta dengan menarik balik subsidi yang dinikmati oleh rakyat dan menaikkan harga minyak, gas dan gula, Pada masa yang sama sehingga kini, kerajaan BN bukan sahaja gagal mengutip ketirisan perbelanjaan sebanyak RM28 bilion, bahkan tidak mampu menjelaskan bagaimana wang kerajaan sebanyak itu telah hilang.

Menurut kerajaan, penarikan balik subsidi perlu agar negara tidak bankrap seperti yang diunjurka pada tahun 2019 iaitu setahun sebelum negara di gembargemburkan mencapai status negara maju. Sebenarnya subsidi tidak akan mengakibatkan negara menjadi bengkrap tetapi kerakusan pemimpin umno barisan nasional dengan amalan rasuah dan penyelewenganlah yang menjadikan negara bankrap.

Datuk Sahril Samad MP Johor Baru pernah berkata bahawa kerajaan gagal memberikan penjelasan secara terperinci tentang ketirisan yang berlaku dalam perbelanjaan kerajaan sebanyak 28 bilion. Beliau menyatakan ketirisan perbelanjaan yangdilapurkan oleh akhbar berbahasa Inggeris pada bulan Oktober 2009 dengan memetik kenyataan dari Menteri Kewangan Kedua dan Laporan Ketua Audit Negara.

Tiada ulasan: