"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar Jumpa Nik Aziz

Mohd Sayuti Omar


Esok Anwar Ibrahim akan mengadakan lawatan 'terakhir' ke Kelantan sebelum beliau dijatuhi hukuman berhubung dakwaan liwat pada 9 Janauri. Dalam kunjungan itu Anwar akan mengisi beberapa program yang diatur oleh PKR Kelantan.
Sebaik sampai di Kota Bharu kira-kira jam 4:00 petang beliau langsung berjumpa dengan Pesruhjaya Pas Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat diikuti pertemuan beliau dengan Timbalan Pesuruhjaya Ahmad Yaacob

Selepas itu akan ke Padang Kada, Melor melawat pondok tradisi. Di situ beliau akan bersembahyang berjemaah, solat hajat dan munajak.

Dari Padang Kala beliau akan ke Madu, Machang Kelantan berjumpa dengan beberapa pemimpin NGO, penulis, bloger dan facebooker. Selepas itu akan ke Machang untuk berceramah umum bersama Nik Aziz dan beberapa pemimpin lain.

Lawatan atau acara paling penting Anwar di Kota Bharu ialah perjumpaan dengan Nik Aziz. Perjumpaan itu penting mengenai masa depan Pakatan Rakyat dan menjelaskan apakah plan kotengensi yang telah difikirkan.

Dalam pada itu difahamkan juga pertemuan itu turut membincangkan soal kerusi yang akan ditandingi oleh PKR di Kelantan. Anwar sudah mendapat formula untuk dibincang bersama Nik Aziz, Ahmad Yaacob dan pemimpin yang lain. Adalah dipercayai formula itu mengenai pembahagian kerusi yang perlu dikonsensuskan atau diberikan kata putus.

Di fahamkan formula yang bakal dikemukakan Anwar untuk mendapat persetujuan Pas ialah menukarkan beberapa kerusi. Sebelum ini Anwar dikatakan telah berbincang lanjut dengan seorang pemimpin kanan Pas Kelantan di rumahnya. Mungkin idea atau pun rumusan dibuat bersama pemimpin itu menjadi panduan Anwar.

Antara apa yang termasuk dalam formula itu ialah kerusi Parlimen Kota Bharu yang disandang oleh Wan Abdul Rahim Wan Abdullah kini diminta balik oleh PKR. Kerusi Kota Bharu asalnya milik PKR yang diganti dengan kerusi Machang. Kerusi Parlimen Machang yang kini disandang oleh Saifuddin Nasution akan diserah balik kepada Pas.

Saifuddin yang dikatakan bermasalah di Machang dan tidak memenuhi piawaian mengikut politik Machang khabarnya akan dihantar ke kerusi Kulim Bandar - Baru yang mana kerusi itu kosong apabila wakilnya 'terkena' air kencing Inchek Ibrahim Ali, bersikap memakan upah.

Formula itu boleh diterima dan dianggap adil dan saksama. Tetapi apa yang menjadi persoalannya, katanya Anwar ada calonnya sendiri untuk diletakkan di Kota Bharu. Nik Mahmod Nik Hasan yang pernah kalah di Kota Bharu ditangan Hajah Ilani Ishak akan dipertaruhkan untuk bertanding di Kota Bharu.

Kalaulah ini benar ia satu kesilapan. Nik Mahmod yang menolak untuk dicalonkan di Tanah Merah dalam pilihan raya lalu tidak mampu untuk membawa kemenangan kepada PKR di Kota Bharu. Banyak faktornya. Mungkin dia ramai saudaranya di sana, tetapi anggota keluarganya tidak cukup untuk menimbus jumlah pengundi.

Pengaruh PKR di Kota Bharu juga tidak sebanyak mana. Selain itu pergerakan Nik Mahmod sendiri terhad dan muncul sekali sekala saja dalam program kepartian di Kota Bharu. Penampilannya di Kota Bharu juga tidak menggambarkan dia sebagai seorang ahli politik.


Adalah dibimbangi kalau inilah antara formula yang akan disampaikan Anwar nanti ia akan memberi natijah buruk. Pengundi juga akan teruja dengan penampilan semula Nik Mahmod itu. Lebih malang lagi kalau orang membandingkan di antara keramahan dan kecaknaan ahli Parlimen sekarang Wan Rahim dengan Nik Mahmod.
Hendaknya Anwar tidak tersalah perhitungan dalam soal ini. Kalaupun Anwar percaya kepada kebolehan dan pengalaman Nik Mahmod dalam perniagaan tetapi jangan keterujaan beliau dalam aspek itu dibawa dalam politik kerana Nik Mahmod perlu mendalami banyak lagi dunia politik dan mempelajari juga bagaimana memperluaskan dagangan sosial politik.

Tegas saya katakan kalau PKR menurun Nik Mahmod di Kota Bharu ibarat kata kerusi Kota Bharu seperti diberi percuma kepada UBN dalam pilihan raya akan datang. Dicadangkan kalau Anwar teringin benar untuk memberi laluan sekali lagi kepada Nik Mahmod hantarlah dia ke Nenggiri di Hulu Kelantan biar bekas usahawan ini menuntut ilmu politik ala Kelantan di sana lebih dulu.

Tiada ulasan: