"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bob Lokman Hairan Afdlin Shauki Masuk Umno


KUALA LUMPUR, Jan 4: Pelakon dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman mempersoalkan kewajaran rakan seni sealirannya, Afdlin Shauki Aksan menyertai Umno secara rasmi semalam.

Persoalan tersebut muncul ekoran sepanjang perkenalannya dengan pelawak terkenal itu, beliau tidak penah melihat kencenderungan Afdlin untuk berpolitik.

Namun, Bob Lokman tidak menafikan hak Afdlin untuk berbuat demikian kerana ia adalah hak mana-mana individu di dalam negara demokrasi.

"Persoalannya, jika Afdlin menyertai Umno kerana perjuangan, ia menghairankan saya.

"Kerana sepanjang perkenalan saya dengan beliau, bagi saya Afdlin tidak pernah memandang serius perbezaan politik mana-mana parti di negara ini.

"Mungkin ada sesuatu sebab mengapa Afdlin berbuat demikian, Afdlin ada jawapannya saya tidak boleh membuat telahan sebarangan kerana saya belum berkesempatan bersemuka dengannya,"jelas Bob lokman.

Tindakannya Afdlin bersama rakan kumpulan Boboinya, Harun Salim Bachik membuat pengumuman menyertai Umno secara rasmi selepas program Maharaja Lawak Mega (MLM) melabuhkan tirainya.

Cetusan idea kreatif dalam penyampaian lawaknya sepanjang minggu MLM bukan sahaja menghiburkan rakyat Malaysia, namun ia seolah-olah terselit dengan pelbagai mesej tersirat seperti watak 'Datin Maimon'.

Sebagai Datin Maimon, keletah bersahaja Afdlin membuat penonton tidak kering gusi melihat beliau mengenakan gaya rambut besar dan lenggok ala 'mak datin' yang ghairah dengan tarian poco-poco.

Sebagai seorang pengiat seni, Aksi lawak Afdlin sudah tentu menjadi perhatian rakyat Malaysia.

Antara aksi beliau sepanjang MLM dikatakan seakan membawa mesej tersirat seperti babak-babak lawak yang mengaitakan isu cincin berlian dan beg tangan jenama mewah.

Kepada rakyat yang mengikuti perjalanan politik tanah air, sudah tentu mampu mentafsir disebalik kebetulan watak yang disampaikan oleh Aflin walaupun pelawak berusia 40-an itu tidak berniat untuk melakonkan watak yang membawa maksud sedemikian.

Watak lucu "Kumpulan Boboi" bagaimana pun hanya berjaya menduduki tempat kedua dalam pertandingan tersebut.

Laporan media mengatakan Afdlin bertindak membuat pengakuan rasmi untuk menyertai parti tersebut kerana mengagumi gaya kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abd Razak.

"Saya tertarik dengan (program) transformasi yang dibawa oleh perdana menteri benar-benar memikat hati saya. Oleh itu saya membuat keputusan mahu menyertai Umno secara rasmi dan secara tidak langsung ingin menyumbangkan tenaga dan buah fikiran demi pembangunan negara serta kemajuan industri hiburan," katanya.


Begitu juga dengan Bob Lokman yang membuka langkah awal mengistiharkan diri menyertai PAS ketika menghadiri himpunan besar Pemuda PAS di Alor Setar pada Februari tahun lalu.

Bob Lokman menyerahkan borang keahliannya kepada Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak yang juga pesuruhjaya PAS negeri itu.

Nama Bob Lokman bukannya asing di dalam dunia seni tanah air, selain berbakat dalam dunia seni sebagai seorang pelawak, lagu-lagu yang diciptanya juga popular dan pernah mencetus fenomena anak muda seperti Intanku Kesepian, Belenggu Irama dan Isabella nyanyian kumpulan Wings dan Search.

Tiada ulasan: