"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bongkokkan badan 10 kali sehari, untuk kekal sihat

Bernama
Apabila saya diberitahu untuk membongkok dan menyentuh kaki saya sebanyak 3,650 kali unuk kekal sihat, saya pandang guru yoga saya seakan kebingungan…tidak mungkin saya dapat melakukan pergerakan itu.

Guru saya, S. Singaram berumur lebih 70 tahun ketika itu, iaitu hampir 30 tahun lalu (1988) tatkala beliau berbual dengan saya mengenai yoga, senaman dan kesihatan.

Beliau yang pernah berkhidmat sebagai penolong teknikal di Jabatan Pengairan dan Saliran di Temerloh dan Jerantut mengamalkan gaya hidup sihat dengan kerap bersenam. Sebenarnya apa yang beliau maksudkanketika menyuruh saya melakukan pergerakan membongkok dan menyentuh kaki ialah supaya buat senaman itu sekurang-kurangnya 10 kali sehari dan jangan culas. Setahun sudah tahu akan jadi 3,650 kali!

Kata Singaram badan kita akan kekal sihat dan tidak mengalami kekejangan sekiranya kita kerap melakukan senaman menggerakkan otot sendi serta senaman lain. Senaman itu juga dapat membantu mencegah sembelit. Jurulatih fizikal juga berkata membongkok juga memberi urutan yang baik untuk tulang belakang serta otot seluruh badan sekiranya regangan itu dibuat dengan sempurna.

Meskipun Singaram meninggal dunia beberapa tahun lalu pada usia hampir 90 tahun, beliau kekal sihat sepanjang usianya dengan melakukan senaman kerap dan yoga.

Beliau melakukan senaman membongkok dan yoga dengan pergerakan yang perlahan tanpa memberitekanan kepada badan. Saya memang berasa kagum melihat beliau melakukan senamannya di sebalik usianya yang lanjut. Meskipun hampir mencapai usia 90 tahun, beliau begitu sihat dan boleh membaca suratkhabar tanpa menggunakan cermin mata.

Saya dan yoga

Sejak saya mula belajar yoga dari Singaram, saya melakukannya setiap pagi. Saya akan lakukan apa yang dipanggil “suria namaskarams” iaitu 10 senaman yang kebanyakannya regangan untuk tangan, kaki dan membongkokkan badan serta dirian kepala serta bahu.


Yoga menjadikan saya sihat dan pada usia 57 tahun sekarang saya masih boleh aktif berkebun.

Meskipun saya tidak mengsyorkan anda melakukan dirian kepala, yoga sebenarnya mudah dan semua orang boleh melakukannya. Saya sering memberitahu rakan-rakan saya supaya bermula dengan membongkokkan badan – sentuh kaki dan melakukannya 10 kali supaya mereka akan dapat melakukan sebanyak 3,650 kali setahun.

Cubalah lakukannya dan anda pasti dapat rasa kelainannya. Lagi pun yoga hanya melibatkan postur membongkok, meregangkan setiap bahagian badan secara perlahan tetapi ia akan menyegarkan otot, saraf dan kapilari darah.

Bagaimanapun, bagi saya, postur paling seronok saya lalukan ialah dirian kepala yang saya buat antara kira-kira 2 hingga 7 minit. Ketika itu juga saya berdoa dan berterima kasih kepada Tuhan kerana memberikan saya sehari lagi kesihatan yang baik. Dirian kepala dibuat dengan kepala dan kedua tangan di atas lantai dan perlu dilakukan berhati-hati agar tidak terjatuh ke belakang.

Kepada sesiapa yang mahu melakukan postur ini mulakan dahulu dengan senaman biasa. Bila sudah bersedia buatlah secara perlahan dengan kadar yang mampu. Dirian bahu juga satu lagi senaman yang baik.

Pandangan ahli sukan

K.Palanisamy iaitu jurulatih kabaddi kebangsaan yang banyak melatih pemain kabaddi pada peringkat antarabangsa juga bersependapat pergerakan membongkok adalah cara terbaik untuk kekal sihat. Senaman ini juga mudah dan boleh dilakukan di mana termasuk di bilik tidur.

“Pemain-pemain perlu melakukan senaman membongkokkan badan pada setiap sesi latihan, “ kata Palani yang kini melatih pemain Persatuan Kabaddi Malaysia (KAM) bagi persediapan Sukan Asia akan datang. Senaman membongkokkan badan amat baik untuk pemain berkenaan kerana ia dapat mengurangkankecederaan badan dan koyakan tisu sewaktu permainan kabaddi serta meningkatkan kepantasan pergerakan.

“Jika membongkokkan badan membuat atlet kabaddi cergas, bayangkan betapa besar manfaatnya kepada kita semua, “ kata Palani.

Datuk Mohd Musa Noor Mohd, pengerusi Persatuan Atlet Amatur Temerloh dan juga pelari jarak jauh turut berkata senaman mebongkokkan badan adalah cara mudah untuk mencegah pelbagai jenis sakit belakang, kejang kaki serta kebas kaki.

Musa turut menyatakan ramai orang hari ini tidak melakukan senaman mudah seperti membongkokkan badan.

Beliau berkata golongan umur pertengahan seharusnya melakukan senaman mudah setiap hari seperti membongkokkan badan serta menyentuh kaki.

Musa yang berusia 58 tahun aktif bersukan berkata senaman ini bukan sahaja dapat menjadikan mereka lebih sihat tetapi kurang keperluan berjumpa doktor.

Beliau sendiri banyak melatih pelari pecut dan berkongsi rahsia kejayaannya iaitu banyak menyuruh mereka melakukan senaman mudah seperti regangan dan membongkokkan badan kerana masa itu belum lagi ada gimnasium untuk mengadakan sesi latihan.

Senaman berjalan

Seorang lagi yang penulis temui dan aktif melakukan senaman ialah Oh Ce Mai, seorang mekanik kereta.

Beliau kerap beriadah berjalan waktu pagi di Taman Tasik Chatin di Mentakab dan banyak melakukan pergerakan membongkokkan badan serta regangan di samping Tai Chi. Beliau langsung tidak mengambil pil melangsingkan badan atau mengikuti program menurunkan berat badan.

Berusia 65 tahun, beliau masih bekerja di bengkel kereta yang banyak memerlukan beliau membongkokkan badan.

G.Sivalingam dari Majlis Sukan Pahang dan juga jurulatih atlet menggesa semua orang tanpa mengira usia untuk mula melakukan senaman membongkokkan badan dengan segera memandangkan kadar obesiti di kalangan rakyat Malaysia amat membimbangkan.

Beliau yang aktif bersukan datang dari keluarga atlet yang sememangnya banyak mengharumkan nama negara dalam sukan ASEAN.

Saudara perempuan beliau, G.Shanti adalah pelari wanita terpantas untuk acara trek pada tahun 1990an.

“Saya tidak melihat diri saya berusia 60 tahun, ramai yang berkata saya baru berumur 45 tahun, “ kata Siva secara berjenaka.

Sebagai pengadil sukan tinju peringkat antarabangsa, Siva banyak menghabiskan masa untuk aktiviti bersenam.

Banyak manfaat

Begitu banyak manfaat bersenam seperti yang ditunjukkan juga oleh Perdana Menteri kita, Tun Dr Mahathir Mohamad. Walaupun usia beliau sudah menjangkau 93 tahun namun beliau masih sihat dan seharusnya diteladani. Beliau turut berbasikal pada waktu pagi malahan juga sesekali menunggang kuda.

Baru-baru ini beliau menyarankan semua pekerja baik di sektor awam atau swasta supaya menghentikan kerja selama 15 minit pada pukul 11 pagi untuk melakukan senaman ringan.

Menurut Perdana Menteri, langkah itu perlu memandangkan gaya hidup rakyat Malaysia sekarang semakin tidak sihat dan memberi kesan terhadap produktiviti serta kualiti idea yang diharapkan daripada setiap pekerja.

Bagi saya itu satu saranan yang amat baik supaya semua dapat membudayakan gaya hidup sihat di samping menzahirkan minda yang cerdas.

Ayuh, mari kita mula membongkokkan badan. Meskipun jari tidak dapat mencecah kaki, semangat untuk melakukannya mesti ada dan apabila berjaya membuatnya, sudah tentu ada ganjarannya kemudian. Kita akan jadi lebih segar dan sihat.

Penulis, Ravindran Duraisamy adalah seorang akauntan dan tinggal di Mentakab, Pahang. Beliau mengamalkan senaman yoga setiap hari untuk kekal sihat dan dalam menempuh alam penuaan.

Tiada ulasan: