"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peluang Rafizi menang timbalan presiden PKR cerah

Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Jeniri Amir percaya Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mempunyai peluang besar untuk memenangi jawatan timbalan presiden yang kini disandang oleh Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Katanya, walaupun ketinggalan majoriti 1,642 di Sabah, sokongan kuat Ahli Parlimen Julau, Larry Sng Wei Shien akan membuka peluang besar untuk Rafizi memenangi jawatan timbalan presiden PKR.

“Sebelum ini ahli PKR Cabang Julau hanyalah sekitar 635 orang ahli sahaja tetapi kini jumlah sudah meningkat kepada 13,617 ahli dan ia merupakan satu angka yang cukup mengejutkan.

“Ditambah pula kekalahan Rafizi kepada penyandangnya, Mohamed Azmin baru-baru ini hanyalah setipis majoriti 1,642 di Sabah,” kata pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) itu yang dipetik oleh Utusan Online, hari ini.

Menurutnya, umum sedia tahu bahawa Larry Sng adalah antara individu yang memberi sokongan kuat kepada Rafizi.

“Walau bagaimanapun, keputusan akhir terletak di tangan ahli PKR Sarawak. Azmin mungkin boleh menang dan menggunakan rekod lalunya sebagai menteri besar Selangor.

“Namun demikian, Rafizi juga mempunyai potensi besar untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden tersebut kerana kredibiliti serta popularitinya di peringkat akar umbi ahli di Sarawak,” katanya.

Setakat 6 November lalu, keputusan pemilihan menunjukkan bahawa Mohamed Azmin mendapat 59,594 undi berbanding Rafizi yang memperolehi 56,392 undi.

Tiada ulasan: