"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kedah jatuh: Siapa suruh cabar Azmin, kata MP penyokong Azmin

MALAYSIA DATELINE
Kerajaan Kedah dikatakan bakal jatuh ekoran tindak balas Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali selepas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengumumkan tidak akan mematuhi keputusan kerajaan Pusat mengenai pembukaan semula industri.

“Siapa suruh dia cabar Azmin,” kata seorang ahli parlimen yang merupakan penyokong Azmin kepada Malaysia Dateline tiga hari sebelum dua Adun PKR mengumumkan sokongan mereka kepada kerajaan PN.

Menurut sumber itu, Azmin sangat rasa tercabar apabila Mukhriz selaku Menteri Besar Kedah membantah keputusan kerajaan Pusat membuka lebih banyak aktiviti ekonomi ketika negara dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Hari ini, dua Adun PKR dari Kedah yang merupakan penyokong Azmin, Robert Ling Kui Ee (Sidam) dan Azman Nasarudin (Lunas) membuat sidang media serentak memaklumkan mereka keluar PKR dan menyokong pihak yang bersama kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Ekoran itu, kerajaan PH Kedah pimpinan Mukhriz dijangka akan tumbang dan Pas dijangka akan mendapat jawatan sebagai menteri besar.

Pas memiliki kerusi paling banyak iaitu 15 dan Umno (2) iaitu 17 Adun.

Di pihak Pakatan Harapan pula, PKR (7), Bersatu (6), Parti Amanah Negara (4), dan DAP (2) iaitu 19 Adun.

Jika dua Adun PKR menyertai PN, maka PH akan tinggal 17 Adun sahaja manakala PN 19.

Pada 2 Mei lepas, Mukhriz mengumumkan kerajaan negeri akan memperhalusi syarat dan garis panduan PKPB yang diumumkan Kerajaan Persekutuan pada 1 Mei.

Katanya, pelaksanaan kelonggaran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan diteliti bagi memastikan ia sesuai mengikut keperluan negeri ini.

“Kerajaan negeri bertekad untuk mempertahankan status Kedah sebagai Zon Hijau selepas tiada lagi kes aktif Covid-19 dikesan di semua daerah.

“Oleh yang demikian, pelaksanaan di bawah PKPB ditangguhkan sehingga keputusan dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri (Khas Covid-19) pada 5 Mei ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Tiada ulasan: