"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menyerah kalah dengan oportunis: Tidak sama sekali

AHMAD LUTFI OTHMAN
Mendengar negeri kelahiranku, Kedah, tumbang atau “bungkuih” — Pakatan Harapan (PH) yang mendapat mandat rakyat dalam PRU14 dikhianati — terasa pilu dan sebak. Termasuk Adun Bersatu kampungku, Bukit Kayu Hitam, memilih langkah pembelotan. Tapi Ahli Parlimennya, Kubang Pasu, juga mewakili Bersatu, tetap istiqamah bersama PH.

Impianku untuk melihat Kedah bebas daripada belenggu Umno, berputik sejak 1990. Pilihan raya tahun itu menyaksikan gandingan Pas dengan serpihan Umno, Semangat 46, satu kerjasama politik yang menginspirasikan.

Saya hadir semasa hari penamaan calon, tokoh kesayangan saya, Almarhum Ustaz Fadzil Noor di Pendang. Sayangnya Presiden Pas terbaik pernah dilahirkan itu kecundang untuk kerusi parlimen, hanya pertahankan Dun. Dan untuk keseluruhan Kedah, prestasi Pas tambah merosot berbanding PRU sebelumnya, 1986.

Teringat kekalahan Pas Kedah dalam PRU2013, selepas mentadbir satu penggal bersama Pakatan Rakyat, tidak terasa “sedalam” ini kepedihannya, mengenangkan ia adalah pilihan rakyat sendiri, dijatuhkan melalui pilihan raya, bukan kudeta. Kali ini cukup berbeda, tumpas di pertengahan jalan akibat permainan elit politik yang rakus dan oportunis. Pandemik Covid-19 dan keistimewaan 10 hari terakhir Ramadan tidak berjaya memperlahankan perancangan licik mereka.

Begitulah sifat politikus yang sentiasa menghidu setiap peluang untuk berkuasa, tiada kompas moral; undi rakyat bagaikan komoditi berharga diperdagangkan. Begitu juga dengan Pas, sebuah parti Islam, namun imiginasi politiknya tidak berbeda dengan parti-parti lain.

Selepas Johor tumbang, diikuti Putrajaya dan Melaka ikut sama jatuh, saya berjaya mententeramkan diri sendiri.

Semasa episod genting Mahathir Mohamad letak jawatan perdana menteri ekoran tindakan nekad Bersatu keluar PH, dituruti rapat babak-babak mendebarkan di Istana Negara, saya mengikutinya penuh emosi. Isteri kerap mengingatkan risiko kesihatan saya — khususnya berkaitan prosedur jantung yang baru sahaja diselesaikan dan menelan ongkos lebih RM100 ribu — yang terdedah dengan pelbagai kemungkinan buruk, jika terlalu tertekan.

Saya cepat sedar, ya … permainan kuasa yang meletihkan itu tidak membabitkan suara rakyat sama sekali. Runtuhnya kerajaan PH tiada hubungan dengan protes rakyat. Gelanggang kuasa hanya ditentukan oleh proses tawar-menawar ahli-ahli parlimen membentuk kerajaan baharu. Apa yang dipilih rakyat dan apa yang diimpikan pengundi, langsung tidak menjadi pertimbangan lagi.

Dan salah seorang aktor penting yang menjatuhkan kerajaan PH adalah ahli parlimen kawasan saya, Ampang; beliau menang besar, majoriti lebih 40,000 undi. Terlintas semasa beratur di tengah terik matahari, tengahari 9 Mei 2018, sebelum masuk pusat mengundi Taman Watan. Saya mengundinya dengan yakin.

Apabila baginda Agong umumkan pemenangnya, Muhyiddin Yassin, memang ada perasaan tidak puas hati, terutama berkaitan mekanisme penjumlahan suara sokongan kepada perdana menteri baharu. Tetapi cepat-cepat dipendamkan, bimbang ditafsirkan sebagai suara derhaka, lagipun ia dijalankan secara berperlembagaan dan Agong menggunakan budi bicara baginda.

Di atas segalanya, ia masih boleh disemak melalui sidang Parlimen yang ketika itu dijangka diadakan selang tidak berapa lama lagi, dalam bulan Mac itu juga, yang kemudiannya diganjak ke Mei.

Tidak terjangkau bahawa fungsi Parlimen akan dicabuli dengan rakus, demi memastikan kerajaan pintu belakang tidak dicabar. Benarlah kata bijakpandai, lulus jarum luluslah kelindan.

Kejatuhan PH Johor sebenarnya lebih mengejutkan. Prosesnya, membabitkan pihak istana, juga jauh lebih sukar untuk dianalisis secara menyeluruh dan adil. Sebenarnya dalam PRU14, kemenangan PH di Johor nampak kukuh dan mantap. Tiang seri Umno robek di selatan tanahair itu.

Manakala keruntuhan kerajaan negeri Melaka sudah dijangka – teori domino mudah mengecewakannya dengan majoriti kerusi yang cukup kecil. Cuma Melaka lebih menyentuh emosi saya; ketua menterinya yang dilihat berprestasi baik itu terasa dekat di hati. Adly Zahari adalah aset berharga buat negeri Tun Perak itu, juga teman lama saya.

Dalam beberapa tulisan sebelum ini, saya meluahkan rasa kecewa dengan perkembangan yang mengecewakan itu. Terasa penat dan lelah apabila amanah rakyat dikhianati tanpa segan-silu. Begitu mudah sekali gerombolan “politikus celaka” itu memperdagangkan undi rakyat.

Terkedu memikirkan agenda reformasi yang dimulai pentadbiran PH akan terbantut begitu sahaja. Terbayang apa bakal terjadi kepada iklim kebebasan bersuara yang bertambah segar sejak Mei 2018. Apakah pengakhiran kes-kes mahkamah korupsi berprofil tinggi, termasuk membabitkan bekas perdana menteri? Apakah impian selama ini, untuk melihat Malaysia yang lebih adil dan makmur, yang dapat menjadi tempat teduh dan redup buat semua warganya, akan lebur begitu sahaja?

Secara peribadi, peralihan kuasa secara aman, menggantikan regim Perikatan-Barisan Nasional yang bertakhta lebih enam dasawarsa adalah pengalaman manis yang tidak terduga dapat saya kecapi di hujung hayat ini. Tambah tidak terjangkau dek fikiran, pentadbiran baharu ini kemudiannya dirompak di pertengahan jalan, tidak sampai dua tahun berkuasa. Remuk rasa di hati, bagai pinggan kaca terhempas ke lantai batu.

Dengan keuzuran berpanjangan, situasi kesihatan yang sering merosot, kualiti penglihatan terjejas teruk, jasad yang mudah lesu, saya seakan-akan mahu menyerah kalah melihat permainan kuasa yang cukup melelahkan itu.

Lagipun, apalah upaya saya yang serba uzur ini bagi mempengaruhi suasana dan lingkungan? Pena yang semakin kering dakwat ini mungkin terkulai longlai berdepan amukan kuasa sang pemerintah yang mula menampakkan belang dan taringnya. Warisan lampau Umno-BN dengan budaya politik kuno semakin menyerlah di bawah pentadbiran baharu. Umno mendapat tranfusi darah. Rasanya pemuka Umno sendiri terkejut; cepat sekali mereka kembali berpengaruh semula.

Regim yang terbukti menyalahguna kuasa dan rahsia hodoh pemimpinnya terdedah di mahkamah, dengan skala korupsi luar biasa, masih mendapat tempat dalam pemerintahan setelah kalah pilihan raya? Manakala pemimpin yang tercemar teruk, dilumuri najis kleptokrasi masih disanjung rakyat marhaen? Tentu ada banyak persoalan misteri yang “tidak beres” dalam sistem hidup kita.

Soalnya, apakah kita mudah mengalah berdepan realiti baharu ini? Apakah perjuangan yang memakan masa lebih setengah kurun dan telah memakan korban yang ramai ini akan berakhir, hanya kerana langkah pengkhianatan segelintir “politikus celaka” yang tidak pernah puas?

Ya, memang ramai pendekar yang telah tersungkur. Tidak sedikit pahlawan yang keliru dan tersilap memilih regu. Perjuangan ini tidak pernah berakhir, malah liku-liku jalannya kian tajam. Sejarah menyaksikan sang pengkhianat sentiasa berada di mana-mana, siap menunggu peluang.

Agenda pembaharuan memerlukan nafas dan stamina yang panjang. Ia sekadar menanti para aktivisnya keletihan, kelelahan dan dirasuk kecewa yang amat sangat. Memang pedih dan ngilu ditusuk senjata sahabat sendiri. Namun, memilih untuk berundur dan absen daripada jalur utama perjuangan hanya akan membuatkan seteru berpuas hati.

Secara personal, saya pernah terlintas untuk “pencen” daripada menekuni drama politik yang sentiasa riuh dan bingit ini. Biarkan sahaja teman-teman di Putrajaya melunasi janji mereka. Memang banyak yang belum tertunai dan mengecewakan impian rakyat sehingga PH dikhabarkan kalah dalam perang persepsi.

Namun, saya percaya PH masih berada di atas landasan yang betul. Lebih penting, saya tetap bersangka baik dengan teman-teman yang saya kenal dalam kerajaan. Saya sentiasa melihat aspek dan potensi positif meskipun namak banyak juga kelemahan dan kealpaan. Hati kecil saya tetap yakin, dalam PRU15 nanti, insya Allah PH akan menang, meskipun selepas calon Bersatu kalah teruk PRK Tanjong Piai. Tidak terlintas bahawa gerombolan pengkhianat yang “celaka” itu sudah ada pelan luar jangka.

BERSAMBUNG

Tiada ulasan: