"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Kini PAS anggap Nik Aziz, Fadzil Noor bacul sebab bersama DAP?'


Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad membidas kenyataan Naib Presiden PAS Idris Ahmad bahawa orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP sebagai bacul.

Menurut bekas menteri Wilayah Persekutuan itu, kenyataan Idris seolah-olah menganggap pemimpin PAS terdahulu, iaitu Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Almarhum Fadzil Noor, juga bacul kerana menyokong kerjasama dengan DAP untuk berdepan dengan BN.

“Almarhum Nik Aziz dan Almarhum Fadzil Noor dianggap bacul oleh PAS sekarang? Tak sangka akan sesesat ini apabila dipimpin (presiden PAS) Abdul Hadi Awang.

“Almarhum berdua paling kuat menyokong kerjasama dengan DAP menentang kezaliman dan korupsi BN,” ciapnya di Twitter hari ini.



Khalid Samad

@KhalidSamad
Hmmm..

Almarhum TGNA dan Almarhum UFN dianggap bacul oleh PAS sekarang? Tak sangka akan sesesat ini apabila dipimpin Hadi.

Almarhum berdua paling kuat menyokong kerjasama dengan DAP menentang kezaliman dan korupsi BN.

12 tahun Selangor bawah PR/PH bukti kedangkalan Idris. https://twitter.com/mkini_bm/status/1261209979467390976 …

Malaysiakini (BM)

@mkini_bm
PAS jawab Dr M: Melayu bacul sahaja sanggup bersama DAP https://www.malaysiakini.com/news/525834

View image on Twitter
369
6:45 AM - May 16, 2020
Twitter Ads info and privacy
223 people are talking about this
Dalam ciapan sama, Khalid melampirkan laporan berita yang memetik Idris berkata demikian.

Menurut laporan Harakahdaily, Idris menyifatkan orang Melayu yang melawan DAP sebagai berani melawan arus kerana membantah konsep yang dibawa DAP, yang menurutnya mahu merungkai kontrak sosial yang telah disepakati selepas kemerdekaan.

Almarhum Fadzil Noor
“Mereka yang sebenarnya bacul adalah Melayu minoriti yang masih bersekongkol dengan DAP dan mengikut telunjuk parti itu semata untuk kuasa sementara," kata Idris seperti dipetik.

Ia susulan kenyataan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang berkata beliau malu melihat orang Melayu takut kepada parti tersebut, dan percaya ia boleh menghancurkan mereka jika berada dalam kerajaan.

Bagi Mahathir, banyak peristiwa yang menunjukkan keberanian orang Melayu melawan kuasa-kuasa besar yang tidak mudah ditewaskan, seperti penjajah British.

“Mungkin sekarang ada Melayu bacul. Tetapi Melayu dahulu berani.

"Dari mana datang bacul ini? Nak dapat perlindungan daripada siapa? Dari Najib? Dari kerajaan Melayu Islam pimpinan penyangak?” kata Mahathir.

Untuk rekod, PAS pernah menjalinkan kerjasama dengan DAP sebelum ini, dalam Barisan Alternatif dari 1998 hingga 2001 sebelum DAP menarik diri. Ketika itu, PAS dipimpin Fadzil sebagai presiden dan Nik Aziz sebagai mursyidul am.

Kerjasama yang terputus antara dua parti itu terjalin semula dalam Pakatan Rakyat, dari 2008 hingga 2015, sebelum DAP mengumumkan pakatan itu dibubar. Nik Aziz meninggal dunia pada 2015.

Sejak itu, PAS dilihat berpatah arang dengan DAP, dan kini bekerjasama rapat dengan Umno, yang dahulu menjadi seteru utamanya, melalui Muafakat Nasional yang dimeterai 14 September tahun lepas.

Menerusi Muafakat Nasional, dua parti itu bersama-sama menubuhkan kerajaan Perikatan Nasional bersama Bersatu, sejumlah bekas anggota Parlimen PKR diketuai Azmin Ali, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan sejumlah parti kecil lain, lewat Februari lalu menerusi 'Langkah Sheraton'.

Tiada ulasan: