"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Serang bantuan oleh Ebit Lew: Netizen serbu FB Nik Amar


Ya Allah tuhanku di celahan bandar ini ujian buat pakcik makcik di Kg Tapang Kota Bharu dah tak boleh bergerak sangat, serta anak dan cucu, tulis Ebit Lew.

MALAYSIA DATELINE

Para netizen menyerbu facebook Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Mohamad Amar, apabila beliau berkata, “Kebaikan yang tidak berakal” selepas kecoh lawatan pendakwah Ebit Lew menziarahi orang susah di kawasan Dun beliau, Panchor.

Posting Nik Amar yang diserbu oleh para netizen.

Dalam posting di facebooknya pada 14 Mei, Adun Panchor itu menulis “Kebaikan yang tidak berakal akan mencetuskan fitnah yang berangkai.”

Ekoran itu, lebih 9,700 komen dibuat oleh para netizen pada posting beliau itu yang kebanyakannya mengutuk kenyataan beliau itu.

Posting beliau selepas itu berbunyi “Penduduk Kota Mekah lebih tahu liku-liku denainya” turut mendapat komen yang banyak dari pembaca iaitu lebih 4,400 komen yang kebanyakannya juga memarahi posting beliau itu.

Semalam Ebit Lew memuat naik cerita sedih beliau ketika menziarahi sebuah keluarga di Kampung Tapang, Kota Bharu yang terketak di dalam kawasan Dun Pancor yang diwakili Nik Amar.

“Ya Allah tuhanku di celahan bandar ini ujian buat pakcik makcik di Kg Tapang Kota Bharu dah tak boleh bergerak sangat, serta anak dan cucu.

“Rumah hampir roboh. Bilik air tak rupa bilik air dah roboh. Tumpang tanah orang. 20 tahun duduk sini. Makcik mengengsot ke bilik air. Langsung tak boleh berjalan. Dua-dua uzur sakit. Masing-masing kerja susah. Abang ni dapat duit bantuan JKM RM400 dan persatuan tentera RM300,” tulis Ebit dalam facebook beliau.

Ebit Liew membawa pindah keluarga ini ke rumah baru yang disewakan oleh beliau untuk keluarga ini.

Beliau kemudiannya mencari rumah baru untuk keluarga itu dan memindahkan mereka ke sana dengan urusan sewa rumah itu dibayar oleh beliau hasil sumbangan orang ramai kepadanya.

Pada petang itu juga, keluarga berkenaan telah dipindahkan ke rumah baru itu.

Inilah dikatakan punca Nik Amar ‘mengamuk’ dalam facebook termasuk marah-marah kepada apa yang dibuat oleh Ebit Lew itu termasuk dengan sindiran “Penduduk Kota Mekah lebih tahu liku-liku denainya”.

“Saya cukup terkejut dan sedih posting Datuk Nik Amar KEBAIKAN YANG TIDAK BERAKAL begitu teruk di hentam natizen,” tulis seorang seorang faceboker dalam facebook beliau.

Antara komen-komen yang dikemukakan oleh netizen adalah “Kami mahu Ustaz Ebit Lew sebagai MB Kelantan Darul Naim.” Ia ditulis oleh Kovin Shawn Gomez.

Iqram Mazian pula menulis “Malulah sikit, orang tu buat baik, anda ni pula ajak orang ramai kutuk orang buat baik, berakal sangat ke? Tak datangkah fitnah.”

Zafran Ali pula menulis, “Kita lambatkan pembangunan…biar padan muka rakyat… Jamban pun tak ada.”

Najmuddin Yusof menulis mengaitkan pembelian kereta Mercedes Benz untuk Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang disahkan oleh Nik Amar sebelum ini, “Kejahatan berakal akan membuatkan berbutir-butir Mercedes.”

Tiada ulasan: