"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM tolong siasat yang ini ya!


Derma RM1 juta pemaju pada NGO pro Zuraida dipersoal
Isu sumbangan RM1 juta oleh pemaju - yang disenarai hitam sehingga minggu lepas - kepada sebuah NGO yang dinaungi Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin kini menimbulkan persoalan.

Zuraida memuat naik hantaran mengenai sumbangan daripada pemaju berkenaan kepada NGO Penggerak Komuniti Negara (PKN) di akaun Instagram beliau pada Selasa lalu.

Bagaimanapun, hantaran yang menunjukkan Zuraida menerima replika cek berkenaan telah pun dipadam.

Setakat berita ini ditulis, sama ada Zuraida mahupun pemaju berkenaan masih tidak memberikan maklumbalas kepada Malaysiakini apabila diminta memberikan komen.

Malaysiakini tidak dapat mendedahkan nama pemaju berkenaan.

Dalam hantaran Instagram yang telah dipadam, Zuraida berkata sumbangan itu dibuat pada 9 Mei kepada PKN untuk tujuan kebajikan, dan bantuan selepas perintah kawalan pergerakan (PKP).

Semakan ke atas laman web Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada Selasa lalu, menunjukkan setakat 8 Mei, pemaju berkenaan masih disenarai hitam kerana gagal membayar kompaun.

Bagaimanapun, semakan hari ini mendapatinya dokumen berkenaan telah dikemaskini "pada 15 Mei", di mana syarikat itu tidak lagi berada dalam senarai hitam.

Anggota Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasir dalam satu kenyataan berkata perkara itu membangkitkan isu mengenai konflik kepentingan.

Ini kerana beliau berkata PKN merupakan sebuah NGO yang telah berkempen untuk bekas pemimpin PKR yang kini bersama Perikatan Nasional.

"Sekiranya gambar tersebut benar, kedudukan YB Zuraida sebagai Menteri KPKT menimbulkan persoalan mengenai kepentingan peribadi (conflict of interest) apabila NGO yang mengangkat gerak kerja politik beliau dan kumpulannya menerima sumbangan jutaan ringgit daripada syarikat pemaju hartanah," katanya.

Justeru Akmal yang juga ketua pemuda PKR menggesa Zuraida memberikan penjelasan dan meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat perkara itu.

Tiada ulasan: