"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Syed Saddiq bayangkan tak sertai PEJUANG, tubuh parti baharu


Mukhriz, Syed Saddiq dan calon Bebas PRK DUN Slim, Amir Khusyairi Mohamad Tanusi (kanan) bersama penduduk di Felda Besout 1. - Foto NSTP/Sharul Hafiz Zam
SUNGKAI: Bekas Ketua ARMADA Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Syed Saddiq Abdul Rahman, hari ini membayangkan beliau tidak akan menyertai Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) yang baru ditubuhkan.

Sebaliknya, Ahli Parlimen Muar itu turut membayangkan beliau akan menubuhkan satu gerakan pelbagai bangsa yang memberikan keutamaan kepada orang muda bagi memastikan suara dan kebimbangan golongan itu didengari.

"Perkara pertama, tidak kira apa yang berlaku, saya masih lagi menghormati dan menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad, dan itu tidak akan berubah. Saya tahu partinya berada di landasan yang benar dan beliau ikhlas berjuang.

"Pada masa sama, saya masih lagi menghormati Muhyiddin (Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin) kerana beliau yang membawa saya masuk ke dalam bidang politik dan saya akan terus menyokongnya.

"Namun, saya rasa, sudah tiba masanya untuk pemimpin muda yang menyertai BERSATU sebelum ini, yang disingkirkan atau dipecat oleh parti diberi peluang kedua," katanya di sini, hari ini.

Rabu lalu, pemimpin PEJUANG mengemukakan permohonan rasmi kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk mendaftarkan parti itu.

Tujuh pengasas PEJUANG adalah Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga Ahli Parlimen Langkawi; Datuk Seri Mukhriz Mahathir (Jerlun); Dr Maszlee Malik (Simpang Renggam); bekas Setiausaha Agung BERSATU, Datuk Marzuki Yahya; Datuk Dr Shahruddin Md Salleh (Sri Gading); Datuk Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu) dan bekas Ketua Bahagian BERSATU Alor Setar, Datuk Mohamad Nuhairi Ahmad.

Syed Saddiq berkata, beliau percaya ada ramai pemimpin muda yang disingkirkan daripada BERSATU boleh menubuhkan parti baharu.

"Ada ramai daripada mereka yang lebih baik daripada saya seperti Ustaz Abu Hafiz Salleh Hudin, (bekas ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU), Ulya Aqamah Husamudin dan mereka yang dipecat daripada parti.

"Walaupun saya masih belum menyertai parti itu, dan masih lagi Bebas, saya masih menyokong blok pembangkang. PEJUANG dan saya masih lagi keluarga tetapi pada masa sama, ramai pemimpin muda yang perlu diberikan peluang untuk menerajui parti," katanya.

Bekas Menteri Belia dan Sukan itu berkata, gerakan pelbagai bangsa yang memberikan keutamaan kepada orang muda hanya akan ditubuhkan berdasarkan kepada suara majoriti orang muda di Malaysia.

"Kita akan tunggu pengumumannya. Ketika saya menyertai dunia politik, saya tidak pernah terfikir mengenai kuasa tetapi keutamaan saya ialah untuk memastikan suara orang muda boleh didengari.

"Ia bukan mengenai sebuah parti tetapi jika perlu, kita akan mempunyai satu gerakan berasaskan orang muda tetapi bukan hanya untuk orang muda. Bagaimanapun, ia bergantung kepada suara majoriti, Jawapannya terletak di tangan orang muda Malaysia," katanya.
-BHonline

Tiada ulasan: