"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Teka-teki PRN Sabah: Apa bakal berlaku Isnin ini?

DUN Sabah mungkin telah dibubarkan tetapi keputusan mengenai pilihan raya negeri (PRN) masih lagi belum selesai.

Dua perkembangan besar akan berlaku pada hari Isnin (17 Ogos).

Pertama tindakan undang-undang untuk menghentikan pilihan raya kecil, manakala satu lagi perkembangan pula akan membawa rakyat Sabah selangkah lebih dekat kepada PRN.

Pada sebelah pagi, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu akan mendengar cabaran bekas ketua menteri Sabah Musa Aman terhadap keputusan Yang di-Pertua Negeri Sabah Juhar Mahiruddin yang bersetuju dengan pembubaran DUN.

Tiga puluh tiga Adun, termasuk Musa, berpendapat Juhar dinasihati secara tidak wajar ketika beliau menolak untuk menganggap Musa sebagai ketua menteri yang telah memperoleh majoriti sederhana ahli dewan undangan negeri.

Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal, dalam usaha untuk menghentikan rampasan kuasa, telah meminta yang di-pertua negeri itu untuk membubarkan DUN, yang disetujui oleh Juhar pada 30 Julai, membuka jalan untuk pilihan raya dalam tempoh 60 hari.

Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pertama kali mendengar masalah itu pada 7 Ogos tetapi Hakim Leonard Chin meminta lebih banyak hujahan bertulis bagi mendengar hujah mereka mengenai persoalan apakah mahkamah mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan kuasa yang di-pertua negeri untuk membubarkan DUN.

Peguam Negeri Sabah berpendapat pembubaran DUN merupakan hak mutlak Yang di-Pertua Negeri Sabah dan tidak boleh dicabar.

Hakim akan mendengar penghujahan pada hari Isnin dan boleh membuat keputusan dengan segera, tetapi kemungkinan besar keputusan diberi pada tarikh yang akan datang kerana hakim biasanya memerlukan masa untuk mempertimbangkan hujah.

Kumpulan Musa masih belum meminta penangguhan untuk mengelakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meneruskan pilihan raya negeri tetapi masih boleh melakukannya esok.

Bagaimanapun, sebarang permohonan tidak akan mendapat keputusan segera dan hanya akan didengar pada masa akan datang.

Sementara itu, SPR, yang diketuai oleh Timbalan Pengerusinya Azmi Sharom (gambar, atas), akan bersidang di The Magellan Sutera Resort di Kota Kinabalu pada sebelah petang.

Beliau dijangka akan mengadakan sidang media selepas pertemuan pada pukul 4 petang. Secara konvensyen, difahamkan ia bertujuan untuk mengumumkan tarikh pilihan raya.

Tidak jelas sekiranya SPR akan mengumumkan tarikh-tarikhnya kerana kes mahkamah yang sedang berjalan.

Bagaimanapun, kerana masih belum ada keputusan penangguhan pilihan raya di mahkamah, tidak ada yang dapat menghalang SPR untuk meneruskan PRN.

Sekiranya pilihan raya negeri berlangsung, sebanyak 73 kerusi DUN akan dipertandingkan, daripada 60 kerusi DUN pada pilihan raya umum 2018.

Ini tidak termasuk lima kerusi DUN yang dipilih melalui temu janji dan juga memiliki hak undi yang sama untuk anggota terpilih, termasuk dalam menentukan siapa yang perlu menjadi ketua menteri.

Tiada ulasan: