"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa punya ngong samakan menteri PAS ingkar kuarantin dengan kisah burung hud hud


Senator Aiman Athirah Sabu membidas Mursyidul Am PAS Hashim Jasin (gambar atas) kerana mengumpamakan pelanggaran kuarantin Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Khairuddin Aman Razali dengan kisah burung hud-hud dalam al-Quran.

Aiman, yang juga ketua Wanita Amanah, menyifatkan perbandingan itu sebagai "sangat semberono dan bersifat melampau" serta mengundang persepsi negatif kepada agama Islam.

"Perumpamaan itu juga tidak tepat, malah tidak cocok sama sekali.

"Pertama, kisah burung hud-hud yang diceritakan dalam al-Quran itu berlaku di luar pandemik atau pun wabak yang telah menjejaskan sekurang-kurangnya 25.1 juta orang dan membunuh sekurang-kurangnya 844,000 nyawa manusia di di seluruh dunia .

"Kedua, tiada arahan dan SOP kuarantin wajib 14 hari yang dikuatkuasakan pada masa itu oleh Nabi Sulaiman a.s sedangkan dunia hari ini umumnya telah menerima pakai peraturan dan SOP khusus sejak pandemik Covid-19 tercetus," katanya.

Tambah Aiman, tindakan undang-undang diambil kepada semua yang melanggar peraturan dan kesalahan tanpa mengira sama ada mereka rakyat biasa ataupun pemimpin-pemimpin negara.

Malah, katanya, sudah kurang lebih enam orang pemimpin beberapa buah negara terpaksa melepaskan jawatan dan kedudukan masing-masing dalam kerajaan akibat kesalahan ingkar arahan dan SOP Covid-19.

Aiman juga berkata Hashim tidak seharusnya menyalahkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebagai gagal memakaikan gelang tangan merah jambu kepada Khairuddin.

"Sebagai seorang menteri kabinet, Khairuddin seharusnya lebih tahu dan sedar darihal perintah memakai gelang tangan merah jambu dan menjalani kuarantin wajib 14 hari selepas pulang dari luar negara memandangkan ini adalah keputusan kabinet.

"Maklumat ini juga telah selalu diwar-warkan oleh kerajaan melalui media massa sama ada cetak mahupun elektronik.

"Islam mengajar kita tentang kepentingan mematuhi undang-undang dan menjaga kebajikan dan keselamatan masyarakat umum.

"Justeru, suka saya menyeru agar Hashim memberi fakta yang benar sebelum mengeluarkan kenyataan membela Khairuddin," katanya.

Hashim sebelum ini membuat perumpamaan berhubung pelanggaran kuarantin Khairuddin selepas pulang dari Turki dengan kisah burung hud-hud dalam kisah Nabi Sulaiman.

Kisah berkenaan menceritakan bagaimana burung hud-hud tidak mengikut arahan Nabi Sulaiman untuk mencari sumber air.

Dalam kisah itu, burung hud-hud berkata kepada Nabi Sulaiman bahawa ia telah terbang untuk melakukan pengintaian dan menemui kerajaan mewah di Saba yang diperintah Ratu Balkis.

Nabi Sulaiman lalu mengampunkan hud-hud dan mengarahkannya terbang ke istana Ratu Balkis untuk menyampaikan surat dan memintanya tunduk kepada keesaan Allah.

Dalam ucapannya di Muktamar Dewan Ulama PAS Perak itu, Hashim memetik kisah dalam Surah An-Naml itu dengan mengatakan keingkaran burung hud-hud itu menyebabkan Ratu Balkis dan rakyatnya memeluk Islam.

Hashim juga berkata kunjungan Khairuddin ke Turki meningkatkan eksport minyak sawit Malaysia.

Khairuddin sebelum ini mendapat kecaman susulan pelanggaran kuaranti dan akhirnya didenda RM1,000.

Dia juga telah memohon maaf dan mendermakan gajinya kepada tabung Covid-19.

Pada Jumaat lalu, Khairuddin hadir memberi keterangan bersama beberapa orang saksi di Bukit Aman bagi kesalahan itu.

Tiada ulasan: