"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa kata Pas sentiasa untung bila bekerjasama dengan pihak lain?

MALAYASIA DATELINE

Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa Pas sentiasa untung ketika bekerjasama dengan pihak lain ditempelak kerana ketika Pas bekerjasama dengan Umno buat pertama kali dahulu Pas telah rugi besar.

Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad berkata, atas dasar itulah bekas Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sangat anti terhadap sebarang usaha dari Pas untuk bekerjasama dengan Umno.

“Kenyataan Presiden Pas Haji Hadi Awang bahawa Pas sentiasa untung apabila bekerjasama dengan pihak lain tak betul. Masa Pas kerjasama dengan Umno dulu Pas rugi besar. Masa mula kerjasama Pas perintah Kelantan tetapi selepas kerjasama, Pas hilang negeri Kelantan.

“Sebab itu Tok Guru Nik Aziz sangat anti kepada usaha mahu bekerjasama dengan Umno,” kata Khalid dalam wawancara secara live dengan TV Internet Jom Channel malam tadi.

Pas bekerjasama dengan Umno selepas dipujuk oleh Tun Abdul Razak ekoran peristiwa 13 Mei 1969 untuk menjaga perpaduan orang Melayu.

Ketika itu, Pas memerintah negeri Kelantan.

Namun selepas Pas ditendang oleh Umno dari Barisan Nasional dalam tahun 1978, Pas kehilangan segala-galanya termasuk Kelantan.

“Pas rugi besar selepas dikhianati oleh Umno,” kata Khalid dalam wawancara itu.

Usaha Pas merampas Kelantan dari Umno hanya berjaya selepas 22 tahun kemudian apabila Pas menang di Kelantan pada tahun 1990 dengan kerjasama Parti Melayu Semangat 46.

Pas kini bekerjsama kembali dengan Umno melalui Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional selepas ia dinafikan oleh pimpinan Pas sendiri sejak sekian lama.

Tiada ulasan: