"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MoU tak sambung petanda PRU makin hampir?

Hakimie Amrie Hisamudin

PETALING JAYA: Keputusan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk tidak menyambung memorandum persefahaman (MoU) dengan Pakatan Harapan (PH) menjadi petanda pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan diadakan tidak lama lagi, kata penganalisis politik.

Walaupun MoU yang ditandatangani pada September lepas itu tiada tarikh luput, kerajaan dan PH bersetuju tidak mengadakan PRU15 sebelum 31 Julai.

Azmi Hassan daripada Akademi Nusantara berkata, keputusan Ismail itu akan memberi manfaat besar kepada Umno dan perdana menteri.

Tambahnya, dengan tidak menyambung MoU itu, Ismail yang juga naib presiden Umno menunjukkan bahawa beliau mengutamakan partinya.

Oh Ei Sun daripada Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, Ismail tidak lagi mampu menahan desakan parti supaya PRU diadakan seawal mungkin.

“Tanpa sokongan PH, dengan sokongan Perikatan Nasional semakin goyah saban hari, Ismail tidak akan mampu menahan desakan bertalu-talu oleh partinya,” katanya.

Semalam, Ismail berkata, Umno memutuskan untuk tidak menyambung MoU itu, maka beliau mematuhi keputusan partinya.

Katanya, beliau telah menemui pemimpin pembangkang dan memberi jaminan bahawa sama ada MoU wujud atau tidak, kerajaan persekutuan akan terus bekerjasama dalam isu yang telah dipersetujui dengan pembangkang sebelum ini.

Dengan menandatangani MoU itu, Ismail dan pemimpin PH bersetuju untuk bekerjasama bagi membantu memacu pemulihan ekonomi dan mengembalikan kestabilan politik sementara kerajaan menangani wabak Covid-19.

Tiada ulasan: