"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jambatan runtuh, 8 kanak-kanak maut

Jambatan runtuh, 8 kanak-kanak maut di Filipina

AFP

Anggota keselamatan mengambil masa dua hari untuk mengeluarkan mayat mangsa dari sungai itu. (Gambar Facebook)

MANILA: Lapan kanak-kanak maut di Filipina selepas sebuah jambatan usang runtuh menyebabkan mereka terhumban ke dalam sungai ketika bermain di situ, kata pihak berkuasa tempatan.

Kejadian berlaku pada lewat Selasa di Dasmarinas City, 40km di selatan ibu negara, Manila.

Anggota keselamatan termasuk dari polis, bomba, dan pengawal pantai mengambil masa dua hari untuk mengeluarkan mayat kanak-kanak lelaki dan perempuan berusia 12 hingga 17 tahun itu.

Lima lagi kanak-kanak cedera ringan, kata seorang anggota penyelamat yang enggan dinamakan.

Gambar dikongsikan di Facebook Datuk Bandar Dasmarinas City Jenny Austria-Barzaga menunjukkan usaha oleh pencarian di anggota penyelamat di Sungai Imus. Kekuda besi berkarat turut dilihat tergantung 10m dari permukaan air.

Anggota berkenaan memaklumkan AFP, jambatan itu dibina berdekad lalu tetapi ditutup sejak beberapa tahun ini atas faktor keselamatan. Bagaimanapun, ia menjadi tempat berkumpulan popular dalam kalangan orang muda di kampung itu.

Tiada ulasan: