"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Banduan wanita dakwa dirogol, warden jual kunci sel kepada banduan lelaki

NASUHA RAHMAN

Banduan wanita didakwa bukan sahaja diraba, ditunjukkan kemaluan bahkan dirogol setelah warden penjara menjual kunci sel wanita kepada banduan lelaki.

Dengan bayaran RM4,448.34 (USD1,000) banduan wanita diserang oleh banduan lelaki memakai topeng yang diperbuat daripada tuala dan selimut itu berlangsung selama kira-kira dua jam.

Kejadian yang berlaku di sebuah penjara di Indiana, Amerika Syarikat (AS) di mana mangsa memfailkan saman terhadap pihak penjara selepas mendakwa seorang pengawal menjual kunci sel mereka kepada banduan lelaki yang menyerang mereka secara seksual.

Menerusi saman yang difailkan kepada Mahkamah Daerah AS, seramai 28 wanita mengatakan sel mereka di Penjara Clark County di Jeffersonville diceroboh sejurus selepas tengah malam pada 23 Oktober lalu.

Menurut mangsa, pengawal penjara tidak campur tangan walaupun ada kamera pengawasan di dalam penjara.

“Walaupun kejadian itu membabitkan beberapa tahanan lelaki dan berpuluh-puluh mangsa dalam tempoh yang panjang, tidak seorang pun pegawai penjara yang bertugas malam itu membantu plaintif dan mangsa lain,” menurut tuntutan mahkamah itu.

Tuntutan undang-undang mendakwa banduan lelaki meraba banduan wanita, mendedahkan kemaluan mereka, dan membuat kenyataan seksual dan mengancam. Dua daripada wanita itu mendakwa mereka dirogol.

Menurut tuntutan saman itu, walaupun banduan wanita itu adalah mangsa, pegawai penjara menghukum wanita itu, membiarkan lampu menyala berterusan selama 72 jam, meletakkan mereka di ‘lockdown’ dan merampas barang peribadi.

Selain menamakan Lowe sebagai defendan, tindakan undang-undang itu juga menuduh Sheriff Clark County, Jamey Noel cuai kerana gagal menghalang serangan itu, lapor Harian Metro

Lowe, memberitahu The Washington Post bahawa banduan mencuri kunci yang memberi mereka akses ke sel wanita dan dia hanya mengetahui mengenai serangan itu beberapa hari kemudian.

Tiada ulasan: