"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyiddin akan minta Hadi jelaskan khabar angin 'hidupkan semula' MN

Raveena Nagotra

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin akan mendapatkan penjelasan daripada Presiden PAS Abdul Hadi Awang minggu depan, berhubung khabar angin mengenai usaha menghidupkan semula Muafakat Nasional (MN).

Ini susulan laporan Utusan Malaysia semalam, mengenai pertemuan Hadi dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

“Saya telah membaca kenyataan itu, dan saya juga berminat untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.

"Saya ingin mendapatkan penjelasan apabila saya bertemu Hadi pada Isnin atau Selasa ini, saya akan tetapkan tarikhnya," katanya kepada pemberita di luar majlis sambutan ulang tahun keenam Bersatu di Putrajaya hari ini.

Muhyiddin berkata dia berminat untuk mengetahui sama ada perbincangan sedemikian berlaku, keputusannya dan sama ada Umno bersetuju dengan pengaturan sedemikian.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata kedudukan PN juga perlu diambil kira.

Utusan Malaysia melaporkan dakwaan pertemuan antara Hadi dan Zahid berlaku Selasa lalu, dan perbincangan mengenai kemungkinan menghidupkan semula MN akan dibawa ke mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada 30 Sept.

Ketua Penerangan PAS Khairil Nizam Khirudin dipetik dalam laporan itu berkata terdapat kemungkinan besar untuk menghidupkan semula MN, sambil menambah bahawa mesyuarat susulan akan diadakan antara PAS dan Umno sebagai persediaan menghadapi PRU15.

Bagaimanapun, ini bercanggah dengan pendirian Muhyiddin hari ini bahawa semua parti gabungan dalam PN telah bersetuju bahawa musuh utamanya dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang ialah BN.

Awal minggu ini, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata bahawa musuh politik "sebenar" parti itu ialah Pakatan Harapan (PH).

Takiyuddin berkata, PAS percaya gabungan yang menghimpunkan ummah adalah formula paling berkesan untuk memupuk perpaduan nasional.

Awal bulan ini, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man pula dipetik sebagai berkata parti mereka telah memutuskan untuk menghadapi pilihan raya akan datang sebagai sebahagian daripada gabungan PN.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin PAS, termasuk presidennya, berulang kali mendakwa mereka masih berbincang dengan Umno, yang mengetuai gabungan BN.

Pemimpin Umno telah berulang kali menafikan dakwaan Hadi.

Awal tahun ini, Umno Selangor telah mencetuskan idea untuk bekerjasama dengan PAS negeri tetapi ia gagal menjadi kenyataan.

Pemimpin Umno telah menetapkan syarat bahawa sebarang kerjasama dengan PAS mestilah didahului dengan PAS memutuskan hubungan dengan Bersatu.

PAS dan Umno dahulunya membentuk ta'awun siyasi (kerjasama politik) atau disebut juga tahaluf siyasi (perjanjian politik) melalui MN.

Bagaimanapun, kerjasama ini runtuh selepas PAS menyertai PN - sebuah gabungan yang diketuai oleh Bersatu, pesaing Umno dan rakan parti pemerintah.

Tiada ulasan: