"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa Mall boleh daulat Bahasa Inggeris, tapi tak boleh daulat Bahasa Kebangsaan

MOHD ALI HASHIM

Pelik, ajaib dan ganjil. Itu luahan yang dizahirkan oleh Pengerusi Dunia Melayu, Dunia Islam Pulau Pinang, Abdullah Mohd Nor sebaik saja melangkah kaki masuk ke dua buah pusat membeli belah popular di Batu Kawan dan Seberang Jaya.

Malah kata beliau, yang menjadi tanda tanya ialah kenapa gedung membeli belah seperti IKEA di Batu Kawan boleh mendaulatkan Bahasa Malaysia dengan dwi bahasa tetapi tidak pula dengan gedung membeli belah yang baru dan besar tersergam indah di Bandar Sunway Seberang Jaya.

Papan tanda dan notis sekitar Mall Bandar Sunway Seberang Jaya yang hanya mengutamakan Bahasa Inggeris. 

“Sepatutnya Mall di Bandar Sunway Seberang Jaya mengikut teladan atau contoh IKEA Batu Kawan yang lebih awal diwujudkan dimana Bahasa Kebangsaan digunakan bersama Bahasa Inggeris oleh IKEA Batu Kawan secara meluas.

” Syabas kepada Mall IKEA Batu Kawan yang tidak meminggirkan Bahasa Kebangsaan, sebaliknya tulisan Bahasa Kebangsaan ditulis jelas dan kemas sehinggakan ia kelihatan menarik dengan ‘font’ atau stail huruf yang digunakan.

” Pihak berkuasa Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) sepatutnya lebih peka, turun padang melihat setiap sudut di Mall Bandar Sunway Seberang Jaya yang jelas dan ketara menidakkan, menolak serta meminggirkan Bahasa Kebangsaan secara nyata dan tidak menghormati Bahasa Kebangsaan negara ini, ” ujar beliau ketika ditemui.

Papan tanda dan notis sekitar IKEA Batu Kawan yang menobatkan Bahasa Kebangsaan

Tegas beliau lagi, sekiranya pihak berkuasa. tempatan seperti MBSP sendiri tidak peka, alpa dan tidak serius menobatkan Bahasa Kebangsaan di notis dan papan tanda, apalagi yang hendak diharapkan daripada pengusaha dan peniaga yang secara sengaja tidak menghormati Bahasa Kebangsaan.

Tiada ulasan: