"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tempoh berkabung tamat, tiba-tiba muncul lelaki dakwa anak Raja Charles III dan Camilla tuntut ujian DNA

AYHAN FERHAT

Hari ini hari terakhir tempoh berkabung untuk Ratu Elizabeth II bagaimanapun tiba-tiba muncul seorang lelaki yang mendakwa dirinya anak kepada Raja Charles III dan Raja Permaisuri Camilla.

Lelaki terbabit dikatakan pernah menulis surat kepada mendiang Ratu Elizabeth II memohon agar ujian DNA dilaksanakan

Simon Dorante-Day telah lama mendakwa bahawa Raja Charles III dan Camilla merupakan ibu bapa kandungnya. Dia juga mengatakan bahawa dirinya sudah ‘dikaburi’ selama beberapa tahun.

Simon pernah meminta baginda Ratu memberikan keberanian kepada anak lelakinya untuk mendapatkan ujian DNA. Walau bagaimanapun, surat itu tidak dibalas.

Kini, lelaki yang mendakwa dirinya sebagai anak tidak sah taraf kepada kerabat diraja tersebut memutuskan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Keluarga Diraja British dan sanggup membawa Raja Charles III ke mahkamah untuk ujian DNA.

Tempoh berkabung tamat, tiba-tiba muncul lelaki dakwa anak Raja Charles III dan Camilla tuntut ujian DNA

lelaki ‘bakal diraja’ yang berusia 56 tahun itu berkata walaupun dirinya kehilangan insan yang berkemungkinan neneknya (mendiang), ia masih tidak dapat menghalang dirinya untuk menuntut hak.

Lewat minggu lalu, lelaki tersebut yang merupakan seorang jurutera di Australia itu membuka mulutnya mengenai kematian mendiang baginda pada usia 96 tahun.

“Walaupun saya kehilangan peluang untuk mendengar sendiri kisah ini menurut versinya, kita semua masih dapat merasai kesedihan yang sangat besar atas pemergiannya, sama ada pada skala peribadi atapun awam,” kata ayah sembilan anak itu.

Hari ini mendiang Ratu Elizabeth II akan disemadikan di dalam Bilik Kebal Diraja di Gereja St. George selepas tempoh 10 hari berkabung secara rasminya tamat.

Upacara persemadian akan dilakukan pada pukul 11.00 pagi (waktu tempatan) hari ini (kira-kira pukul 6 petang waktu Malaysia).

Istiadat penghormatan terakhir akan berlangsung di Westminster Abbey di London yang merupakan gereja bersejarah pernah menabalkan Raja dan Ratu Britain.

Majlis itu dijangka berakhir sebelum waktu tengah hari dengan semua penduduk di seluruh negara diarahkan bertafakur dan senyap selama dua minit selepas itu.

Tiada ulasan: