"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penghakiman kes Zahid di Mahkamah Tinggi perlu diteliti dan kaji sebelum ke Mahkamah Rayuan

MOHD ALI HASHIM

Apabila Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor didapati bersalah dan dihukum penjara oleh mahkamah, maka ramai menganggap bahawa mahkamah itu adil dan bebas dalam membuat keputusan dan semua pihak menghormatinya.

Jadi dalam kes melibatkan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi apabila Mahkamah Tinggi Shah Alam. membebaskan Zahid dari 40 pertuduhan rasuah sudah pasti ia tidak menggembirakan, tetapi ianya dihormati.

Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim berkata adalah diharapkan rayuan ke Mahkamah Rayuan akan difailkan oleh Pendakwa Raya.

“Penjelasan Peguam Negara bahawa penghakiman kes Zahid di Mahkamah Tinggi Shah Alam tersebut perlu diteliti dan dikaji sebelum rayuan ke Mahkamah Rayuan difailkan harus diterima dan sekiranya Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam belum lagi membentangkan penghakimannya kepada umum, mengapa pula Zahid dibebaskan.

“Maka itu adalah wajar alasan penghakiman tersebut diterbitkan kepada umum untuk dibaca oleh orang ramai kerana tuntutan ini mempunyai dua sebab utama, iaitu pertama kes Zahid yang didakwa dibawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 merupakan kes kepentingan awam.

“Yang keduanya, sekiranya Tengku Maimun Tuan Mat, Ketua Hakim Negara dan empat lagi Hakim Mahkamah Persekutuan pada hari yang sama berjaya membentangkan penghakimannya secara bertulis untuk bacaan orang awam. seperti dalam kes Najib melibatkan SRC International Sdn Bhd, maka adalah wajar juga Hakim Mahkamah Tinggi dalam kes Zahid berbuat demikian, ” ujar beliau.

Tiada ulasan: