"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Fatwa 'sesat': SIS fail rayuan di Mahkamah Persekutuan

Malaysiakini 

Sisters in Islam (SIS) akan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan berhubung keputusan bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kesnya bagi mencabar fatwa negeri Selangor terhadap kumpulan itu pada 2014.

Dalam satu kenyataan hari ini, SIS berkata kumpulan itu "amat kecewa" dengan keputusan majoriti hakim Mahkamah Rayuan yang mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi pada Ogos 2019 bahawa Mahkamah Tinggi Syariah Selangor adalah forum yang sesuai untuk melakukan semakan kehakiman terhadap fatwa berkenaan.

“Hakim (M Gunalan) yang tidak bersetuju... mengulangi dan mengekalkan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 2022 bahawa fatwa itu hanya boleh dikeluarkan dan diguna pakai kepada orang yang menganut agama Islam dan SIS sebagai sebuah organisasi, sudah tentu tidak boleh menganut agama itu.

"Berdasarkan alasan lisan yang disampaikan, SIS amat bimbang bahawa keputusan majoriti Mahkamah Rayuan nampaknya tidak mengikut preseden yang dibuat di Mahkamah Persekutuan," kata SIS.

Pada tahun 2014, Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor mengeluarkan fatwa terhadap SIS, menyatakan bahawa kumpulan itu mengamalkan ideologi liberalisme dan pluralisme dan dengan itu menyeleweng kerana ideologi tersebut bertentangan dengan ajaran Islam.

Kerajaan Selangor mewartakan fatwa itu pada 31 Julai tahun itu.

Keputusan majoriti 2-1 hakim Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa sebarang pertikaian yang dikaitkan dengan "hukum syarak" adalah bidang kuasa eksklusif Mahkamah Syariah dan bukannya mahkamah sivil.

SIS ditubuhkan pada 1988 untuk membantu wanita Islam di Mahkamah Syariah dan menangani cabaran dihadapi mereka di bawah Undang-undang Keluarga Islam.

Tiada ulasan: