"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Program Perasmian gunting rambut lebih penting dari menghadiri mahkamah?

Exco T'ganu papar jadual padat lepas mahkamah keluar waran tangkap
Malaysiakini 

Selepas Mahkamah Pilihan Raya Kuala Terengganu mengeluarkan waran tangkap terhadap Mohd Nor Hamzah, exco Terengganu itu memaparkan jadual yang padat sebagai sebab dia tidak dapat hadir ke mahkamah.

Menerusi Facebook, Mohd Nor memaparkan jadual program yang perlu dihadirinya, antaranya merasmikan program gunting rambut dalam DUN Bukit Payong.

Jadual program yang dihadirinya adalah seperti berikut:

9.00 pagi - Perasmian gunting rambut dalam Dun Bukit Payong.

10.15 pagi - Mengiringi Menteri Besar di program Ihya Ramadan di Wisma Darul Iman.

11.30 pagi - Merasmikan majlis penutup program bersama OKU di Maahad Syatibi.

12.30 tengah hari - Merasmikan majlis penutup Jelajah Ilmuan oleh Sheikh Nuruddin Banjar alMakii.

Terdahulu, Mahkamah Pilihan Raya Kuala Terengganu mengeluarkan waran tangkap terhadap Mohd Nor kerana tidak hadiriuntuk menyambung keterangan dalam pendengaran petisyen pilihan raya bagi membatalkan kemenangan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang di Parlimen Marang.

Peguam Amin Othman, yang bertindak bagi pempetisyen Jasmira Othman berkata hakim Hassan Abdul Ghani mengeluarkan waran tangkap apabila Mohd Nor tidak hadir pada prosiding hari ini.

Jasmira merupakan calon BN bagi kawasan itu semasa pilihan raya umum (PRU) lalu.

Mohd Nor bagaimanapun berkata ketika menghadiri prosiding mahkamah pada Selasa lalu, dia dicadangkan untuk hadir pada hari Rabu (Semalam) tetapi mengatakan tidak dapat berbuat demikian kerana perlu menghadiri sidang DUN pada hari itu.

"Petang Rabu, PA (pembantu peribadi) saya memaklumkan lawyer (peguam) BN cadang supaya hadir pada 10 pagi Khamis tetapi saya mencadangkan petang hari Khamis sebab saya banyak komitmen program pada pagi Khamis. Rakyat mesti diutamakan.

"Insya Allah, saya dah berjanji dengan lawyer BN untuk hadir pada 19 Mac pukul 10 pagi. Doa moga Allah permudahkan urusan,” katanya.

Cuti mingguan di Terengganu jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu.

Mahkamah di negeri itu hanya beroperasi dari Ahad hingga Khamis (jika tiada cuti umum lain).

Media sebelum ini melaporkan petisyen itu difailkan pada 3 Jan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu mengikut Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu Ahmad Said berkata antara perkara yang dibangkitkan dalam petisyen itu ialah dakwaan PAS telah merasuah pengundi dengan mengagihkan bantuan kewangan daripada kerajaan negeri - melalui inisiatif i-Pension, i-Belia dan i-Student - antara 15 dan 17 Nov 2022 menjelang PRU15.

Pada PRU lepas, Abdul Hadi mempertahankan kerusi Marang dengan majoriti 41,729 undi, menewaskan tiga calon lain - Jasmira, Azhar Ab Shukur (Pakatan Harapan) dan Zarawi Sulong (Pejuang).

Tiada ulasan: