"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP PAS jenis pengecut main tembak je

story-imageMP PAS tarik balik dakwaan kaitkan Women's March dengan LGBT
Yasmin Ramlan, Geraldine Tong & Raveena Nagotra

MP PAS tarik balik dakwaan kaitkan Women's March dengan LGBT

PARLIMEN | Selepas dilontarkan pertanyaan berkali-kali daripada speaker, akhirnya Wan Razali Wan Nor (PN-Kuantan) menarik semula dakwaannya yang mengaitkan perhimpunan Women’s March dengan gerakan LGBT.

Sebelum itu Wan Razali mendakwa perarakan yang dibuat sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa itu membabitkan unsur LGBT.

Ketika itu sidang dikendalikan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Alice Lau.

Sejurus selepas membuat kenyataan itu Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul masuk ke dewan mengemukakan pertanyaan kepada ahli parlimen PAS berkenaan.

“Saya dengar di chamber (bilik) tadi, adakah Kuantan (Wan Razali) pasti Women’s March itu adalah (perhimpunan) LGBT?" katanya tegas.

Apabila ada ahli parlimen lain yang mencelah, Johari meminta mereka diam untuk memberikan ruang kepada Wan Razali menjawab.

“Yang lain diam dulu - saya nak dapat (jawapan) itu saja. Are you sure (Adakah kamu pasti)? Saya nak tanya kalau sure kata sure, kalau tidak kata tidak.

"Adakah perarakan itu adalah (perarakan) LGBT atau (perarakan) Women?

“Are you sure yang berarak itu adalah LGBT dan yang organise (mengajurkan) itu adalah LGBT?” soal Johari dengan nada lebih tegas.

Johari kemudian bertanya semula sama ada Wan Razali benar-benar pasti atau tidak kerana dia boleh dikenakan tindakan sekiranya membuat kenyataan yang itu bertentangan daripada keadaan sebenar.

Johari: Saya tanya perarakan tu adakah LGBT atau tidak? Sebab kalau ya dan saya check (semak) kalau bukan, you (boleh) diambil tindakan. Jadi soalan saya: ya atau tidak atau tidak sure?

Wan Razali: Saya tak pasti.

Johari: Kalau tak pasti, tarik balik. Tarik balik!

Keadaan itu menyebabkan suasana Dewan Rakyat menjadi kecoh dengan pihak penyokong kerajaan dan pembangkang saling bersuara.

Johari kemudian membuat arahan agar Wan Razali - yang baru-baru ini membuat permohonan maaf kepada penyanyi Baby Shima - menarik balik kenyataan tersebut sebelum akhirnya Wan Razali akur

"Saya tarik balik," katanya.

Johari kemudian mengarahkan ahli parlimen Kuantan itu meneruskan perbahasannya.

Penyokong kerajaan bantah

Terdahulu, Wan Razali mengarahkan kenyataannya kepada Kementerian Perpaduan Negara berhubung perincian program dan dana peruntukan yang dirancang untuk setiap negeri.

Dia meminta kepastian jika kementerian terbabit menjalin kerjasama dengan kementerian lain untuk acara yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian.

“Baru-baru ni tular video perarakan golongan LGBT di ibu negara.

"Sebelum ni perdana menteri menegaskan kerajaan tidak mengiktiraf golongan LGBT, tapi mengapakah perarakan di jalanan oleh penyokong LGBT diadakan seolah-olah mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa?

“Bahkan turut diadakan dialog secara terbuka di pusat beli-belah, ibarat mempromosikan gejala songsang yang bertentangan dengan nilai agama, modal dan attasusila ketimuran.

"Apakah pendirian kementerian terhadap tindakan tersebut?” soalnya.

Kenyataannya itu kemudian menyebabkan beberapa ahli parlimen blok kerajaan bangun untuk mencelah kerana berpendapat Wan Razali cuba mengaitkan perarakan tersebut dengan kerajaan, walaupun ia dianjurkan oleh badan bukan kerajaan.

Antara yang bangkit untuk mencelah ketika itu ialah Syarleena Abdul Rashid (PH-Bukit Bendera), Sim Tze Tzin (PH-Bayan Baru) dan Ngeh Koo Ham (PH-Beruas).

Keadaan dewan menjadi kecoh ketika itu dan cuba ditenangkan oleh Lau sebelum masuk ke dan mengendalikan sesi tersebut.

Yasmin Ramlan
Geraldine Tong
Raveena Nagotra

Tiada ulasan: