"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Senjata makan tuan, Hamzah Zainuddin mungkin berdepan dengan hukuman penjara

WAN SITI AMINAH

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainuddin boleh didakwa mengikut Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana menyimpan dokumen milik kerajaan.

Menurut akta tersebut, individu yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 8(1) iaitu menyampaikan rahsia rasmi dengan salah boleh dihukum penjara.

Seksyen tersebut memperuntukkan hukuman penjara antara setahun hingga tujuh tahun buat mereka yang melanggar akta itu.

Seorang peguam tampil memberi pencerahan mengenai keseriusan salah laku tersebut dan kepentingan fail yang didakwa dimiliki Hamzah.

Menurutnya, fail pejabat menteri yang merupakan harta kerajaan itu tidak boleh disalin atau dibawa keluar dari bangunan kerajaan.

Sebagai menteri, Hamzah juga terikat dengan sumpah untuk menjaga rahsia, semasa melafazkan taat setia mereka di hadapan Yang di-Pertuan Agong setelah mendapat jawatan.

“Kenyataan Hamzah itu bertentangan dengan Akta Rahsia Rasmi dan sumpah rahsia,” kata peguam yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim.

Terdahulu, Hamzah yang merupakan Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN) itu mendakwa bahawa beliau mempunyai fail milik pemimpin kerajaan.

Alhi Parlimen Larut itu turut mengugut untuk mendedahkan isi kandungan fail tersebut jika kerajaan terus menganggu (dikenakan tuduhan) pemimpin PN.

Tiada ulasan: