"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi persoal ‘mimpi gelojoh’ PN tawan 3 negeri PH

Yasmin Abd Latif dan Faiz Zainudin

SHAH ALAM: Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa data terkini termasuk keputusan PRU15 menunjukkan Selangor, Pulau Pinang, dan Negeri Sembilan masih mampu dipertahankan Pakatan Harapan (PH).

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan dan hairan “kegelojohan” Perikatan Nasional (PN) yang mendakwa mampu merampas tiga negeri terbabit pada PRN.

“Saya tidak tahu mana mereka dapat mimpi mengambil alih enam negeri terutama Selangor, Negeri Sembilan, dan Pulau Pinang (dari PH).

“Mereka menggembar-gemburkan gelombang akan datang dan hapuskan kerajaan PH di Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, namun apabila saya tengok keputusan PRU lepas ia tidak begitu,” katanya dalam ucapan penggulungan Kongres PKR.

Beliau turut mendakwa berdasarkan data diperolehnya, PH masih menerima tahap sokongan pengundi Melayu yang positif terutama di kalangan anak muda.

“Tengok data terkini dan setiap sebulan, memang ada peningkatan pengundi Melayu daripada golongan muda di Pantai Timur,” katanya.

Dalam pada itu, Rafizi menggesa ahli PKR tidak mengikut rentak politik pembangkang sebaliknya memperkemas persediaan dan menyusun gerak kerja bagi menghadapi PRN.

“Saya yakin dalam tempoh tiga atau empat bulan (PRN berlangsung), kita akan kekalkan kerajaan di Selangor, Negeri Sembilan, dan Pulau Pinang.

“Kalau kena cara dan bergantung usaha jentera di Kedah, PKR boleh buat kejutan di Kedah, kita ambil kekuatan kali ini untuk menggunakan PRN sebagai satu titik membina kekuatan baharu di Kelantan dan Terengganu,” katanya.

Tiada ulasan: