"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pangkat Datuk Suspek Pembunuh Datuk Sosilawati Palsu?


PolisPencen
Kes Pembunuhan kejam Datuk Sosilawati dan rakan-rakannya banyak mengajar kita tentang bertapa pentingnya maklumat yang cepat dan benar.
Akhbar, wartawan, pemberita dan pihak yang bertanggungjawab harus memberikan satu maklumat dan situasi yang benar-benar jelas agar rakyat tidak tertanya-tanya.
Saya melihat akhbar lebih kepada mencari publisiti setelah jualan akhbar media utama jatuh disebabkan tidak wujud tanggungjawab dalam perlaksaaan amanah ini. Opportunity ini digunakan sempenuhnya untuk menaikkan berita-berita yang lebih sensasi.
Saya tak akan ulas panjang soal ini tetapi saya lebih tertarik untuk mengulas apabila pihak polis mengatakan bahawa pangkat Datuk sebenarnya adalah palsu. Kenyataan ini telah disiarkan oleh hampir semua akhbar.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, daripada semakan, Patmanaban didapati menggunakan gelaran Datuk palsu.     

"Dia tidak pernah dianugerahkan gelaran Damtuk oleh mana-mana negeri," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam. - Kosmo   
   
Sebelum ini ada kenyataan dan maklumat sebegini;
Peguam bergelar 'Datuk' yang merupakan suspek utama kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dipercayai mengeluarkan RM180,000 bagi membeli gelaran tersebut.


Siasatan polis di setiap negeri bagi menjejaki pihak yang mengurniakan gelaran Datuk kepada suspek berusia 41 tahun itu gagal menemui sebarang petunjuk, kata sumber. - Star


Sebagai rakyat biasa yang pernah berpegalaman dalam soal siasat, saya agak musykil dengan dua kenyataan ini. Kalau kenyataan awal menyebut Suspek dipercayai membeli pangkat Datuk, kita boleh berlapang dada dan menerima kenyataan kedua yang menyatakan sebenarnya Datuk itu adalah palsu.       
Tapi.....
Kenyataan menyebut memberi dengan harga RM180 ribu. Kenapa tak sebut RM90 ribu misalnya atau RM200 ribu misalnya. Bila wujud angka bermaksud ada sumber yang jelas.        
Dalam hal ini, pihak polis telah memberikan amaran kepada media agar tidak mengeluarkan berita sehingga ada kebanaran daripada pihak polis bagi mennetukan maklumat itu adalah sah benar.        
Jadi sumber RM180 ribu adalah benar, barulah The Star berani mengeluarkannya.
Kenapa kelaur pula kenyataan Datuk itu adalah palsu? Pembaca sudah tahu mainan politik. Kita sebenarnya di"sumbat" dengan berita-berita palsu agar kita sentiasa "bodoh" dan "bangang".

Tiada ulasan: