"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Al-Kisah Cek Tunai RM100,000.00

Aris Awang
Dulu masa muda ada juga merapu, kisahnya begini.Dulu semasa tahun 80an aku makan, kerja dan tidor di Pejabat Badan Perhubungan PAS Kedah, di Jalan Kota, Alor Setar bersama Pin, Jan, Sobri, Cikgu Zul, kadang-kadang Hj Najib, Mat Sabu, Ustaz Pozi, Ghani, Cup Pejabat Tanah, Ustaz Fadzil, Cikgu Pa, Taib, Pak Cop, Ustaz Suhaimi pun tumpang tidor sama.
Masa tu Ustaz Kassim Mina jadi Pegawai Kewangan PAS Kedah, di bawah pejabat PAS (Tingkat bawah) masa tu ada Restoren Islamiah, sementara tingkat 1 ada beberapa kedai dan pejabat swasta.

Satu hari sebuah Kedai di tingkat 1 berpindah. Lepas mereka angkat semua barang. Kami pun masuk dalam pejabat depa untuk cuci. Jumpa satu buku cek yang dah tak pakai dibuang oleh syarikat berkenaan dalam tong sampah.

Apa lagi timbul idea nak pekena kawan, oleh kawan-kawan lama aku tu.

Depa reka tulis sekeping cek tunai berjumlah RM100,000.00 (Seratus Ribu Ringgit Sahaja), masukkan dalam sampul surat. Tulis disampul surat kepada, Ybhg. Ustaz Kassim Md Isa dengan alamat siap dan diletak dalam peti surat pejabat BPPNK.

Esok Ustaz Kasim pun sampai dan memang jadi kebiasaan beliau akan ambil semua surat dalam peti surat BPPNK, termasuklah surat yang ada cek untuk beliau.

Kawan-kawan aku memang dok intip dia dah, dia naik tingkat 3 depa ikut dan perati kelaku dia. Setelah memastikan dia dah buka mereka pun beredar.

Bila sampai time makan tengahari, Ustaz Kassim pun turun nak makan, mereka dan aku pakat ikut dia. Sembang-sembang la supaya terbit kisah cek yang kami hantar kat dia.

Korek punya korek.......... dia senyap je........ kami cungkil lagi untuk tengok reaksi dia. Tapi tengok riak macam dia syok je hari tu.......

Tetapi akhirnya akibat tak sabar salah seorang kawan kami tegelak......... Ustaz Kasim pun perasaan kata kami dah pekena dia.

Yang hebatnya, Ustaz Kassim ni, dia tak marah kat kami, dia cool je..........
Dia kata, "Awat bagi tau awai sangat kata cek tu muhong, bagi la ana syok lama sikit".

Lepas dia kata macam tu, kami semua yang pura-pura serius, tak boleh tahan dah...... pakat gelak sampai macam nak pecah perut.

Nota: Cerita di atas adalah kisah benar. Oleh itu dalam bab bagi-bagi cek ni tulis la berapa nak tuleh. Cuma bagi la lambat sikit pecah tembelang supaya orang yang terima syok lama sikit seperti yang dikatakan oleh Ustaz Kassim Mina yang sekarang ini jadi wakil peribadi kepada EXCO Kanan Negeri Kedah, Ir. Hj. Phahrolrazi Hj Zawawi.

Tiada ulasan: