"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kecoh:“Kenapa panggil bapak aku sial?” Khalid Samad diserang sekumpulan individu di Parlimen (Gambar)



KUALA LUMPUR:  Hari terakhir Dewan Rakyat kecoh hari ini, apabila Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad diserang di perkarangan Parlimen disini.

Khalid yang baru tiba di Parlimen diserang ketika keluar dari kereta oleh sekumpulan individu.

Difahamkan serangan itu berlaku ekoran daripada kenyataan Khalid yang menggelarkan Timbalan Menteri, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dengan gelaran 'sial' dalam sidang dewan, Isnin lalu.

"Ini baru permulaan, ini anak Pasir Salak,", jerit salah seorang individu itu kepada Khalid.

Kekecohan bagaimanapun berjaya dikawal oleh pasukan keselamatan Parlimen yang meleraikan insiden berkenaan.

Khalid kemudiannya dilihat berjaya memasuki Dewan Rakyat dengan diiringi oleh pasukan keselamatan Parlimen.
-sinarharian
------------------------


“Kenapa panggil bapak aku sial?”

Khalid Samad (kiri) sejurus keluar dari kenderaannya diserang dikalangan penyokong Tajuddin di perkarangan dewan rakyat pagi tadi.

Pagi terakhir sidang Dewan Rakyat hari ini menyaksikan anak Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dan konco-konconya menyerang Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad di perkarangan bangunan Parlimen sambil menghamburkan kata-kata makian.

“Minta maaf balik! Kenapa panggil bapak aku sial? Aku panggil (Khalid) Samad sial sekarang!” jerit seorang lelaki muda berkaca mata hitam dan bersut lengkap warna kelabu terhadap Khalid yang ketika itu sedang keluar dari kereta dinaikinya.

Antara cercaan lain yang turut diucap oleh kumpulan terdiri daripada lebih 10 orang yang dilihat berang itu adalah “haram jadah kamu”, “babi”, “ingat bagus sangat”, “Pasir Salak datang”.

Tidak cukup dengan itu, nama DAP turut terpalit apabila mereka menjeritkan kata-kata “barua DAP” berulang-kali selain “p***mak punya DAP”.

Bagaimanapun, pihak keselamatan dapat mengawal serangan dicetuskan kumpulan penyokong Tajudin itu termasuk beberapa wanita berbaju kurung merah jambu.

Mengulas insiden serangan tersebut, Khalid mengucapkan penghargaan kepada pihak keselamatan kerana berjaya mengawal keadaan sehingga beliau selamat memasuki bangunan Parlimen.

“Saya ucapkan terima kasih kepada pihak keselamatan. Ada antara yang cuba memukul tetapi anggota keselamatan melindungi saya termasuk dengan badan mereka,” ujarnya.

Khalid yang juga Pengarah Komunikasi Amanah itu memberitahu, beliau membuat keputusan untuk tetap memasuki Dewan Rakyat selepas terlebih dahulu ditanya pihak keselamatan ekoran aksi samseng tersebut.

“Memandangkan hari ini banyak usul saya perlu bahas termasuk Sosma dan RUU 355, saya buat keputusan masuk. Dua orang (keselamatan) bawa saya ke sini. Ramai pihak keselamatan melindungi saya,” ujarnya pada sidang media selepas itu.

Menjawab soalan pemberita selanjutnya, Khalid menganggap insiden beliau dikasari itu tidak jauh bezanya dengan aksi ketua geng baju merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos.

“Satu budaya ala Jamal Tongkol atau Jamal Jamban pasal dia buat sidang media dalam jamban. Budaya yang sama.

“Saya merasakan ini semua tanda-tanda kerajaan yang rakyat semakin menolaknya dan cara ahli-ahli (Umno) bertindak kerana tidak boleh berhujah, tidak boleh bercakap,” tambahnya lagi.

Aksi penyokong yang diluar kawalan memaki hamun Khalid kerana berang dengan insiden yang berlaku di dewan rakyat tempoh hari.
-malaysiadateline

Tiada ulasan: