"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua termasuk kanak-kanak 12 tahun mengaku salah merompak di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur

DUA rakan termasuk seorang kanak-kanak mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, hari ini atas pertuduhan merompak seorang pelajar berusia 15 tahun dengan bersenjatakan sebilah pisau, bulan lepas.

Muhammad Imran Afiq Mohd Irewan, 19, dan seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun membuat pengakuan tersebut di hadapan Hakim Rohatul Akmar Abdullah.

Bagaimanapun, mahkamah menetapkan 9 Januari depan untuk menjatuhkan hukuman sementara menunggu laporan sosial bagi Muhammad Imran Afiq dan laporan akhlak bagi kanak-kanak berusia 12 tahun itu.

Mengikut pertuduhan, mereka bersama empat lagi yang masih bebas didakwa telah melakukan rompakan dengan bersenjatakan sebelah pisau ke atas Muhammad Nurfattah Alauddin Faizul Muzzafar, 15, dan mengambil wang tunai RM34 milik remaja itu di tempat letak kereta di sebuah pusat beli-belah, pada 1.40 tengah hari, 22 November lepas.

Kedua-dua tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 395 yang dibaca bersama dengan Seksyen 397 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nurakmal Farhan Aziz manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.
-Bernama

Tiada ulasan: