"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Betulkah Azmin mahu PKR bertanding 37 kerusi di DUN Selangor, tawarkan 2 pada Amanah dan 2 Bersatu

al- Husseyn

Kartel Azmin mahu jadi dominan dalam kerajaan Selangor ?

DUN Selangor ada 56 kerusi.. Dalam PRU 13, pembahagian kerusi untuk parti – parti dalam PR seperti berikut:-

PKR – bertanding 21, menang 14, kalah 7,
PAS – bertanding 20, menang 15, kalah 5,
DAP – bertanding 15, menang 15, kalah 0.

Sekarang PH ada 4 parti. Untuk PRU 14, saya berpendapat ada dua kaedah supaya pembahagian itu adil dan seimbang.

Kaedah Pertama

PKR kekal bertanding 21 kerusi seperti dalam PRU 13, DAP kekal bertanding 15 kerusi seperti dalam PRU 13 dan 20 kerusi yang ditandingi PAS dulu, serahkan kepada Amanah dan Bersatu. Jadi Amanah bertanding 10 kerusi, Bersatu bertanding 10 kerusi. Jadi nisbahnya 21:15:10:10. Ini formula yang patut.

Kaedah Kedua

PKR bertanding 14 menurut kerusi yang dia menang dulu, DAP 15, dan Amanah bertanding 15 kerusi yang PAS menang dulu. Manakala 12 kerusi lagi yang BN menang dulu, serahkan kepada Bersatu. Jadi nisbahnya 14:15:15:12. Formula ini lebih seimbang.

Tapi Azmin tak nak. Dia mahukan kesemua 21 kerusi PKR yang ditandingi pada PRU 13 kekal dan DAP 15 manakala kesemua kerusi yang ditandingi PAS dalam PRU 13, 16 kerusi daripadanya akan ditandingi PKR, 2 Amanah dan 2 Bersatu. Jadi nisbahnya 37:15:2:2. “What the hell man”

Sepatutnya tidak ada parti yang dominan dalam PH. Di Penang pun, DAP tidak dominan. Kerusi Dun Selangor ada 56, Parti dalam PH ada 4. Kalau nak bagi sama rata, semua parti dapat bertanding 14 kerusi sorang tapi PKR dah dapat 21 dah, lebih 7 daripada average, takkan tak cukup lagi. DAP, Amanah, Bersatu bukan nak rebut kerusi Menteri Besar pun.

Kenapa Azmin menolak PH? Sebab dia nak tawarkan kepada 13 Adun PAS dalam Dun Selangor sekarang untuk bertanding mempertahankan kerusi masing – masing, dengan syarat mesti bertanding atas tiket PKR.

Bila calon PAS bertanding atas tiket PKR, kononnya parti lain dalam PH tak boleh buat apa, sebab PKR pun dalam PH. Azmin ingat dia siapa dalam PH.

Padahal, yang sebenarnya, Azmin mahu jadi dominan dalam kerajaan Selangor, tidak perlu bergantung kepada parti lain. Azmin mahu kartel yang menguasai PKR dapat menguasai majority dalam Dun supaya dia boleh memerintah dengan lebih bebas.

Padahal Amanah dan Bersatu bukan nak tuntut banyak sangat pun kerusi yang ditandingi PAS dalam PRU 13, yang lepas ada 20. Amanah 10, Bersatu 10, itu aje. Tak ganggu 21 kerusi PKR dan 15 kerusi DAP pun. Amanah, Bersatu, DAP bukan nak rebut majority pun. PKR dah ada 21 kerusi, cukup lah.9 Sebenarnya, Azmin takut kalau PH menang di Selangor, dia takut Amanah, Bersatu dan DAP tidak mahu melantik dia jadi MB. Tu aje.

Tapi Azmin tak akan Berjaya dengan plan jahatnya itu. Amanah, Bersatu, DAP bukannya bodoh. Di 13 kerusi yang orang PAS bertanding guna logo PKR itu, Bersatu dan Amanah akan letak calon mewakili PH. Biar berlaku 3 penjuru antara PH, BN, dan PAS yang pakai baju PKR. Jadi, nak elak 3 penjuru tapi sudah jadi 4 penjuru. Bukankah pander namanya tu?

Kepada Adun – Adun PAS tu pulak, kalau keluar PAS atas kesedaran mahu bantu lawan BN/UMNO, masuklah parti mana – mana dalam PH pun, peluang kamu tetap ada untuk bertanding dalam PRU 14 tapi kalau keluar PAS semata – mata nak cari parti lain yang boleh menyelamatkan kerusi kamu dan jawatan Adun kamu semata – mata, kalau kamu pakai baju PKR, hampir pasti jalan itu tak boleh membantu kamu jadi wakil rakyat lagi. Pasti akan berlaku 4 penjuru, bukan 2 bukan 3.

Pada kartel, kembalilah kepangkal jalan, sebelum terlambat. ~ whatsapp

Tiada ulasan: