"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hanipa saran Nik Abduh saman, sedia jadi peguambela pihak yang disaman

HUSIN MAHAT 
Ahli jawatankuasa Pas Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz disaran menyaman pihak yang menyebarkan audio rakaman percakapannya yang mengakui dirinya dan beberapa pemimpin Pas menerima dana daripada Umno dan sememang wujud kerjasama antara Pas dan Umno.

Malah ahli parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin yang membuat saranan itu sanggup untuk menjadi peguambela kepada individu yang bakal disaman Nik Abduh bagi menyoal balas ahli parlimen Pasir Mas itu di mahkamah.

“Saya tak pasti adakah individu yang suaranya wujud dalam rakaman audio mengenai kerjasama Pas dengan Umno, yang sebut terima wang dari Umno, akan memfailkan saman ke atas pihak yang mendedahkan rakaman audio itu,” katanya.

Menurut Hanipa, jika individu yang suaranya wujud dalam rakaman audio itu berhajat untuk mengambil tindakan mahkamah mahupun individu yang namanya disebut dalam rakaman itu mahu mengambil langkah yang serupa, beliau sedia menawarkan diri sebagai peguam defendan (orang yang disaman) dan gembira untuk menyoal balas plaintif di mahkamah.

“Saya adalah pengalaman sikit-sikit soal balas saksi ni. Tapi kes rakaman ini, jikalah berakhir di mahkamah dan diandaikan saya berpeluang soal balas… rasanya ini kes yang paling lejen (legend)lah,” katanya di Facebook.

Nik Abduh baru-baru ini menafikan audio rakaman berdurasi 18 saat yang didakwa mengandungi ucapannya mengenai penyaluran wang dari Umno kepada Pas.

Dalam satu kenyataan di facebooknya 28 Feb lalu, beliau menganggap penyebaran audio yang tular itu sebagai ‘sampah’ di kalangan pemfitnah.

“Dakwaan rakaman ucapan saya itu adalah karut, mengarut dan fitnah ke atas diri saya, malah juga secara langsung dan sengaja ke atas parti Pas yang sejahtera daripada terlibat dalam perkara yang diharamkan oleh Islam termasuk memakan rasuah politik Umno atau membuntut di ekor DAP.

“Ia hanya sampah yang tidak layak dimakan kecuali oleh pelahap fitnah seperti Pan (AMANAH) dan sekutunya.

“Saya menafikan sekeras-kerasnya, berdoa semoga Allah menimpakan balasan segera ke atas para pelakunya kecuali mereka segera bertaubat kepada-Nya,” ujar Nik Abduh.

Rakaman audio yang ditularkan itu mengandungi pengakuan individu yang didakwa Nik Abduh mengaku menerima wang berjumlah RN2 juta daripada Umno bagi tujuan ‘menjatuhkan DAP’ dalam pilihan raya negeri (PRN) Sarawak.

Sebelum itu, Naib Presiden Amanah Husam Musa dalam siri ceramahnya juga menyebut mempunyai bukti audio pemimpin Pas yang mengakui menerima wang daripada Umno.

Manakala Naib Ketua Pemuda AMANAH Kelantan Hazmi Hassan pula memuat naik dua audio yang didakwa mengandungi ucapan Nik Abduh itu di dalam facebooknya.

Pada tahun lalu, Pas dihambat kontroversi apabila laman portal Sarawak Report mendakwa parti itu menerima RM90 juta sumbangan wang daripada Umno.

Ekoran daripada itu, Pas mengambil tindakan undang-undang terhadap Sarawak Report di mahkamah London.

Tiada ulasan: