"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kita jumpa di mahkamah, kata Khalid kepada Wan Asshima

MALAYSIADATELINE
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad akan meneruskan samannya terhadap seorang aktivis Islam yang menuduh beliau meluluskan pesta gay di ibu negara.

Menurut Khalid Presiden Gerakan Muslimah Islam Malaysia (GMIM) Wan Asshima Kamaruddin tidak memohon maaf kerana didakwa memfitnah beliau sebaliknya hanya memohon maaf kerana memalukannya.

“Kita boleh bertemu, kita akan bertemu di mahkamah saya tidak fikir dia tahu bagaimana memohon maaf, saya tidak fikir ia adalah permintaan maaf,” katanya.

Khalid berkata beliau akan menyaman Wan Asshima kerana dilaporkan menuduh beliau dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Mujahid Yusof Rawa, di dalam video pada 17 Ogos lalu yang didakwa meluluskan pesta gay, kononnya menunjukkan bahawa dia tidak menyokong tuntutannya.

Jelas Khalid, Wan Asshima memberitahu pemberita bahawa dia secara peribadi menghubungi Mujahid melalui WhatsApp untuk menyampaikan permintaan maafnya, dan meminta peguam Khalid mengatur pertemuannya secara peribadi untuk meminta maaf kepadanya dan mencari jalan penyelesaian.

“Bukti” poster acara tarian tiga hari yang memaparkan 14 DJ dari 30 Ogos hingga 1 September, yang ditunjukkannya kepada pemberita.

“Dia tidak datang dengan sebarang kenyataan untuk meminta maaf atas fitnahnya itu, dia meminta maaf kerana memalukan saya.

“Saya tidak berasa seperti saya dihina dari kenyataan itu, ia adalah tuduhan tidak berasas; ia adalah fitnah dan orang yang melakukan fitnah adalah orang yang memalukan diri mereka sendiri, “kata Khalid dipetik Malay Mail.

Ahli Parlimen Shah Alam kemudiannya memberi nasihat kepada orang ramai tentang hak kebebasan berucap dengan menjelaskan bahawa mereka yang ingin bersuara harus bersedia dan bertanggungjawab terhadap kemungkinan implikasi yang timbul daripadanya.

“Apabila seseorang mahu mengatakan sesuatu mereka perlu berhati-hati dan bertanggungjawab terhadap apa yang mereka katakan, hak untuk bebas bercakap tidak bermakna tidak ada tindak balas atau implikasi dari apa yang kita katakan.

“Jika apa yang dikatakan tidak berasas dan hanya kata-kata yang dimaksudkan untuk mencetuskan fitnah dan sebagainya, maka mereka perlu bersedia untuk menghadapi tindak balas,” katanya.

Semalam, Wan Asshima menegaskan dia tidak pernah bermaksud untuk memalukan Khalid, dan pihaknya mempertikaikan soalan apabila menjelaskan dakwaan penglibatannya dalam meluluskan perayaan itu.

Wan Asshima ke balai polis untuk mengadakan sidang media memohon maaf dan menunjukkan gambar tiket satu acara yang diperolehi dari internet, semalam.

Beliau mendakwa acara itu pesta gay tetapi laman web acara tidak lagi boleh diakses dan dia tidak mengetahui lokasi acara itu.

Pada 21 Ogos lalu, Khalid berkata dia akan menyaman Wan Asshima berhubung tuduhan menyatakan beliau dan Mujahid menganjurkan pesta gay terbesar di Kuala Lumpur baru-baru ini. Menteri berkata ia tuduhan yang berat dan tidak berasas dan dia mengarahkan peguam untuk mengambil tindakan secepat mungkin.

Wan Asshima didakwa menuduh Khalid membenarkan penganjuran pesta gay besar-besaran melalui video di Facebook baru-baru ini tetapi video itu telah dipadam.

Tiada ulasan: