"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Suara mirip Anwar gelar Azmin 'barua Mahathir' ?

Rakaman suara mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa mengkritik keras Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dan Tun Dr Mahathir Mohamad kini mula beredar.

Ia muncul ketika wujud spekulasi mendakwa Mahathir dan sekutunya cuba menekan kemajuan politik Anwar, bakal penggantinya untuk jawatan perdana menteri.

Antara lain, rakaman itu menunjukkan suara (bawah) seorang yang mirip Anwar menyifatkan Azmin, menteri kanan dalam kabinet, sebagai “barua Mahathir”.

Bagaimanapun, pemimpin-pemimpin PKR berkata rakaman itu palsu.

Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil memberitahu Malaysiakini bahawa Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail telah mendapati ia bukan suara Anwar.

“Ini bukan (suara) suami saya,” menurut Azizah, seperti diceritakan kembali oleh Fahmi.

Tiga rakaman berasingan itu, yang masing-masing tidak sampai 10 saat, diedarkan di aplikasi borak telefon bimbit WhatsApp.

Dalam rakaman pertama, individu itu berkata dia menyuruh Naib Presiden PKR Rafizi Ramli melawan Azmin dalam pemilihan parti kerana Azmin didakwa telah menjadi “barua Mahathir”.

Rakaman kedua mengkriti Mahathir kerana melantik diri sendiri sebagai pengerusi syarikat negara Khazanah Nasional.

Rakaman ketika membangkitkan skandal pertukaran wang asing (forex) pada 90-an yang ketika pentadbiran Mahathir ketika pertama kali menjadi perdana menteri.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution, Rafizi, Naib Presiden Tian Chua, Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dan Timbalan Ketua Pemuda Afif Bahardin turut menolak keaslian rakaman itu.

Fahmi Fadzil

Saya bukan anggota keluarga tetapi saya sering bercakap dengan Anwar. Dalam rakaman pertama ada sikit bunyi macam beliau, tetapi masuk saja rakaman ketiga, kamu tahu itu bukan dia. Loghat dia lain.

Rafizi Ramli

Tidak sama sekali (Anwar tidak arahkan sama lawan Azmin). Bukan tradisi kita pemimpin atasan campur tangan. Saya memang ada beritahu Anwar niat saya, tetapi tidak benar dia arahkan saya bertanding.

Ini keputusan saya sendiri selepas berbincang dengan kawan-kawan dan anggota akar umbi parti.

Tian Chua

Jangan bawa masuk budaya budaya memburuk-burukkan dan berita palsu dalam PKR.

(Menjawab soalan sama ada dibuat oleh pihak dalaman PKR) Saya tidak tahu, tetapi saya harap tidak.

Saifuddin Nasution

Apa pun, ia jelas cuba mewujudkan kecurigaan tentang perhubungan Anwar dengan Mahathir.

Kita sudah bazirkan 20 tahun (sejak reformasi 1998). Sekarang kedua-dua mereka sudah berbaik-baik, berdamai dan sedia bekerjasama.

Anwar sudah berulang kami beritahu pemimpin PKR bahawa beliau menyokong kepimpinan Mahathir.

Afif Bahardin

Rakaman itu cuba membantutkan kemajuan kombinasi Anwar-Azmin sebagai dynamic duo untuk memimpin parti.

Tiada ulasan: