"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tun M pandu Ferrari di Litar Sepang (Gambar)

PM rasmi lampu limpah Litar Sepang, pandu sendiri Ferrari
MALAYSIA DATELINE
Selepas menyempurnakan perasmian lampu limpah malam tadi, Dr Mahathir memandu sendiri kereta Ferrari di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad diberi penghormatan untuk merasmikan lampu limpah yang ekstensif menerangi keseluruhan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) malam tadi

Dr Mahathir merupakan penggerak industri pembangunan sukan permotoran negara apabila beliau melancarkan litar canggih itu ketika menjadi perdana menteri pada 1999.

“Ia satu penghormatan yang hebat untuk melancarkan komponen tambahan yang penting kepada fasiliti di Litar SIC,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi SIC, Tan Sri Mohamed Azman Yahya berkata SIC telah mengambil inisiatif untuk memasang lampu limpah di litar sepanjang 5.543 kilometer berikutan tempahan tinggi bagi penggunaan kemudahan tersebut.

Menurutnya, kemudahan terbaru itu akan membolehkan SIC menjual lebih banyak masa trek terutama pada hujung minggu serta pelumbaan waktu malam yang semakin popular dalam kalangan peminat dan penganjur sukan permotoran.

“Kami merasakan bahawa satu-satunya peluang untuk meningkatkan tempahan adalah menerusi pembukaan trek di waktu malam…jadi kami memutuskan untuk melakukannya dengan memasang lampu limpah di sepanjang trek,” katanya.

Beliau berkata kemudahan pencahayaan litar itu dapat dilaksanakan dengan menggunakan kepakaran mereka yang terlibat dalam projek seumpama ini di Litar Yas Marina di Abu Dhabi, Litar Antarabangsa Losali di Qatar, Litar Jukasa Motor Speedway di Kanada dan Litar Antarabangsa Bahrain.

Tiada ulasan: