"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakatan Nasional hanya propaganda pecahbelah kesatuan PH

MOHD ALI HASHIM
Desas-desus yang mengatakan bahawa pembentukan gabungan politik baharu iaitu Pakatan Nasional (PN) hanya merupakan propaganda Umno dan Pas, bagi memecahbelahkan kesatuan Pakatan Harapan (PH), kata Pengarah Komunikasi AMANAH Negeri Pulau Pinang, Dr Zaidi Zakaria.

Beliau menyakini Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad tidak akan mengkhianati PH, susulan desas-desus pembentukan gabungan PN tersebut.

“Sebenarnya tiada dalam sejarah negara, Kerajaan Persekutuan bertukar tangan pada separuh jalan atau tiga suku penggal pemerintahan.

“Pertukaran pentadbiran negara sedemikian akan menyebabkan kestabilan politik dan negara akan terancam.

“Ia boleh menjadi kucar-kacir kerana jelas mengkhianati mandat dan rakyat pada pilihan raya umum (PRU) ke 14 yang lalu, ” tegasnya.

Beliau amat optimis Dr Mahathir akan tetap setia pada PH dan tidak akan mengkhianatinya.

Malah jelas Dr Zaidi, Perdana Menteri pernah berpandangan, pertukaran dan peralihan kuasa (bukan peralihan kuasa parti pemerintahan) diseparuh penggal akan menyebabkan ketidakstabilan pentadbiran negara.

“Optimis bahawa Tun Mahathir akan tetap istiqamah bersama PH adalah atas faktor tiada masalah dalam jemaah menteri maupun Majlis Presien PH.

“Hubungan pemimpin-pemimpin kanan parti-parti komponen PH, yang juga selaku Menteri dan Timbalan Menteri adalah baik.

“Oleh kerana itu agak mustahil apabila didakwa tanpa alasan dan secara tiba-tiba sahaja Tun Mahathir akan mengkhianati PH, ” tambah beliau.

Ia juga berkata, PH sebenarnya tidak akan mudah terpedaya dengan propaganda tersebut, sebaliknya jelas memperlihatkan Pas dan Umno masih belum boleh menerima kekalahan dalam PRU ke 14 yang lalu.

Yang ketara ujar Dr Zaidi, PH semakin kuat dan kukuh kesatuannya.

Tiada ulasan: