"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Islam bukan untuk orang parti cap agama sahaja

USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDIN

Gugat penyatuan ummah memang kerja syaitan, tapi gugat persekongkolan Pas – Umno (Paum) bukan kerja syaitan.

Orang Islam dalam Paum hanya sebahagian daripada ummah, bukan mewakili keseluruhan ummah.

Tidak ada istilah ummah PN, ummah MN atau ummah Paum. Dalam konteks orang Islam, yang ada ialah ummah Islam.

Orang Islam dalam AMANAH, PKR, DAP, Pejuang dan Warisan, termasuk yang tidak berparti juga sebahagian daripada ummah Islam.

Jika persekongkolan Paum adalah penyatuan ummah, maka persepakatan AMANAH – PKR – Pejuang – Warisan dan orang Islam DAP juga penyatuan ummah.

Jika gugat persekongkolan Paum dianggap kerja syaitan, maka Paum buat kerja syaitan apabila mengganggu permuafakatan dalam PH + Warisan + Pejuang.

Parti cap agama boleh bersuara mewakili ummah Islam, tetapi bukan parti cap agama saja yang berhak. Orang Islam daripada parti lain juga berhak.

Pihak lain juga boleh bersuara mewakili ummah Islam kerana Islam untuk semua orang Islam dan semua manusia, bukan untuk orang parti cap agama sahaja.

Masalah parti cap agama ialah, semua benda berkaitan agama mahu dihakmilikkan kepada partinya.

Apabila al-Quran dibaca, ayatnya dihalakan kepada orang lain kecuali ayat seronok.

*USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDIN merupakan Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH

Tiada ulasan: