"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Annuar menteri yang sangat malas, kata bekas menteri

SITI NUR ZAWANI MISCON

Bekas menteri, Khalid Samad menyifatkan Tan Sri Annuar Musa sebagai Menteri Wilayah Persekutuan yang sangat malas apabila didakwa telah mengurangkan jumlah agensi pihak berkuasa tempatan (PBT) di bawah kementeriannya

Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, Annuar telah mengurangkan skop kementeriannya dengan tidak lagi menguruskan Plan Malaysia dan Jabatan Landskap Negara.

Menurutnya, dua perkara berkenaan sebaliknya telah diserahkan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) yang sudah pun mempunyai beratus PBT yang perlu diselia.

“Kementerian Wilayah akhirnya jadi kementerian yang jaga hanya tiga PBT iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Perbadanan Putrajaya dan Perbadanan Labuan.

“Tiga PBT bawah satu kementerian ini tak ada fungsi peringkat Nasional. Berbanding KPKT yang menjaga 100 lebih PBT.

“Dia serahkan jabatan landskap Malaysia kepada KPKT dan dia tinggal jaga dengan tiga PBT sahaja. Dia Menteri sangat malas. Ini sangat ‘demoralising’ bagi kakitangan kementerian yang mana mereka lihat tugasan mereka telah dikecilkan,” katanya dalam satu sidang media di bangunan Parlimen semalam.

Sementara itu, Khalid mendakwa Annuar tiada perancangan yang serius untuk membangunkan kawasan Kampung Baru sejak wakil rakyat BN itu mengambil alih kementerian berkenaan.

Khalid yang juga bekas Menteri Wilayah itu turut mempersoalkan berhubung perbelanjaan tahunan berjumlah RM3 juta yang diperuntukkan untuk Kampung Baru, tetapi kawasan berkenaan tidak dibangunkan.

“Bila dia ambil alih, kita balik kepada asal. Tak ada perancangan secara serius nak bangunkan Kampung Baru.

“Belanja RM3 juta setahun tetapi tidak membangunkan kawasan itu. Ini mengecewakan,” katanya lagi.

Tiada ulasan: