"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar dakwa 5 Ahli Parlimen PKR ditawar lompat parti, sokong PN

Adam Abu Bakar

PETALING JAYA: Presiden PKR, Anwar Ibrahim, hari ini menuduh Perikatan Nasional (PN) memancing lima Ahli Parlimen parti itu untuk keluar dan menyokong kerajaan Muhyiddin Yassin.

Lima wakil rakyat itu adalah M Karuppaiya (Padang Serai), S Kesavan (Sungai Siput), Awang Husain (Putatan), Michael Teo Yu Keng (Miri), dan Natrah Ismail (Sekijang).

Anwar kini menuntut pertemuan empat mata dengan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki, untuk menjelaskan dakwaan itu.

Beliau berkata, tindak-tanduk SPRM seolah-olah membayangkan badan itu dipergunakan sebagai senjata politik oleh PN. 

“Dalam kes SPRM yang terbaru, memang nyata ia jadi senjata politik. Kalau lompat maka siasatan ditangguh atau akan didera. Saya pagi esok akan tulis surat pada Azam minta pertemuan untuk jelaskan hal demikian,” katanya.

Anwar merujuk kepada tindakan Ahli Parlimen Kuala Langat, Xavier Jayakumar, yang keluar PKR dan menyokong PN ketika naib presiden PKR itu berdepan siasatan rasuah SPRM.

“Dia (Xavier) ada jumpa saya seminggu sebelum itu. Dia jumpa saya dan sebutkan masalah yang dia hadapi. Saya beritahu dia jangan risau, jika dia tidak bersalah kita akan pertahankan dia.”

“Dia juga beritahu ada jumpa menteri kanan (PN) yang turut bertindak ugut dia,” katanya.

Terdahulu, Natrah dikaitkan dengan dakwaan yang dibuat suatu laman Facebook, Ops Johor, yang mendakwa Ahli Parlimen ditawarkan RM10 juta untuk berhijrah menyokong parti lain.

SPRM dalam kenyataan berkata Natrah dalam pertemuan dengan badan itu nafi dakwaan tersebut, dan mengesahkan tiada tawaran untuk menyogoknya supaya menyokong Muhyiddin.

Tiada ulasan: