"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas sudah mula boikot Umno di Johor

HARUN ZAKARIA

Selesai sahaja mesyuarat pembentukan jawatan kuasa Perikatan Nasional Negeri, heboh dan jelaslah bahawa Pas Johor sudah pun memutuskan hubungan dengan Umno di Johor.

Memang Pas pun perlu buat tindakan sebegitu selepas Umno memperlakukan mereka seperti pelacur – seperti kata Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Presiden parti Melayu Semangat 46, rakan Pas sebelum ini.

Bersatu pula mahu memperkukuhkan kedudukan dengan menggadaikan segalanya demi meminang ‘pelacur tua’ bagi kesinambungan politik mereka di Johor. Kini jelas sudah ada tiga kumpulan wujud di Johor.

Apa puncanya? Semua tahu ia disebabkan PN yang dianggotai Bersatu dan Pas di Johor tidak mendapat layanan jawatan lantikan politik seperti yang diharap-harapkan mereka ketika melakukan operasi menggulingkan kerajaan setahun lalu.

Nah rasakan, akhirnya Bersatu menjadi kera sumbang ketika Umno yang semakin rajin menyusun kepentingan parti mereka sahaja. Sembilan puluh peratus jawatan Ketua Kampung dimiliki oleh orang-orang Umno.

Bersatu dan Pas terpaksalah berkongsi sepuluh peratus sisa dari Umno yang telah ‘game’kan mereka dengan pelantikan tersebut. Barulah Bersatu kenal siapa Umno dan pastinya Umno sudah lebih kenal Bersatu yang tidak boleh dipercayai.

Untuk Pas pula, Umno hanya jadikan ‘sleeping partner’ mereka ketika perlu sahaja dan bila dah ‘menopause’, Pas terus dipersiakan seperti sampah. Inilah cara Umno melayani rakan mereka di dalam mana-mana gabungan.

Apa yang berlaku hari ini mula disedari oleh Pas dan kini mereka mula mengorak langkah untuk terus bersama PN kerana di situ dilihat lebih ‘laku’ berbanding MN. Tindakan boikot kali ini pula akan disertai oleh Pas.

Jolokan pelacur yang diberikan Ku Li memang jelas boleh ditabalkan kepada Pas ketika ini. Apa isu yang berbangkit hari ini adalah ‘survival’ Pas yang perlu untuk mereka bernafas selepas ada pihak mula menyuarakan untuk mereka tidak perlu bertanding di Johor.

Tiada ulasan: